ایسنا - فیات قصد دارد امپراتوری خود را به سه قاره جهان توسعه دهد.

بزرگترین شرکت خودروسازی ایتالیا که این روزها با مدیرعامل جنجالی‌اش به خبرسازترین بنگاه اقتصادی در جهان تبدیل شده است، قصد دارد بعد از ارائه پیشنهاد خرید کرایسلر، اوپل و چند شرکت دیگر بخشی از شرکت بحران‌زده و در آستانه ورشکستگی جنرال‌موتورز آمریکا را نیز بخرد. فیات هفته گذشته مجوز خرید سهام کرایسلر را اخذ کرد و با دولت آلمان نیز درباره خرید اوپل به توافقات مناسبی رسید.

از سوی دیگر فیات به این موارد اکتفا نکرده و قصد دارد ساب سوئدی و واکس‌هال بریتانیایی را نیز تصاحب کند.

فیات حتی پا را از این فراتر گذاشته و قصد دارد مالکیت فعالیت‌های جنرال‌موتورز در آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین را نیز از آن خود کند. این شرکت در صورتی که موفق به تصاحب اوپل شود، می‌تواند مالک کارخانه‌های خودروسازی در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، بریتانیا و اتریش شود.

در همین حال برخی کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند، در صورتی که فیات شرکت‌های بحران‌زده و بعضا زیان‌ده خودروسازی جهان را خریداری کند، ممکن است در ادامه برای سودده کردن این واحدها و بازپرداخت بدهی‌های آن‌ها دچار مشکلات زیادی شود. در همین حال مسوولان فیات و به ویژه مدیرعامل جنجالی آن یعنی سرجیو مارچیونه نسبت به خرید شرکت‌های بحران زده خودروسازی جهان ابراز خوش‌بینی کرده‌اند. مارچیونه حتی از سال گذشته پیشنهاد ادغام تعداد زیادی از خودروسازی‌های بزرگ جهان را با یکدیگر مطرح کرده بود. گروه خودروسازی فیات همچنان مهمترین مدعی تملک کرایسلر محسوب می‌شود.

در همین حال برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که سران فیات پس از تملک کرایسلر و برندهای اروپایی جنرال‌موتورز درصدد ایجاد برندی بزرگ و جدید هستند تا رتبه دوم جدول بزرگترین خودروسازان جهان را از آن خود کنند. در صورتی که این رویا محقق شود، فیات می‌تواند با دستیابی به گردش مالی ۱۰۶‌میلیارد دلار در سال پس از گروه تویوتا عنوان دومین خودروساز جهان را به چنگ آورده و حتی از جنرال‌موتورز نیز پیشی گیرد.