تست دوام و کیفیت خودروهای داخلی اعلام شد
گروه خودرو- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به طور ماهانه براساس دستورالعمل مصوب وزارتخانه صنعت و معدن اقدام به نمونه‌برداری و ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل می‌کند، این در حالی است که نتایج ارزشیابی، در چهار گروه خیلی خوب، خوب، قابل قبول و حداقل قابل قبول طبقه‌بندی می‌شوند. گزارشات مربوط به کیفیت خودروهای تولیدی که ماهانه از سوی این شرکت منتشر می‌شود همیشه با تغییر وضعیت کیفی خودروها و جابه‌جایی در طبقه‌بندی آنها همراه می‌باشد، به طوری که سطوح کیفی برخی از خودروها در ماه‌هایی نزول، یا افزایش پیدا می‌کند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنین در یکی دیگر از روش‌های ارزیابی خود خودروهای تولید داخل را با تست دوام، ماهانه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. انجام این تست نیز به منظور بررسی و ارزیابی عیوب عملکردی خودرو و دوام سیستم‌ها و قطعات آن در طی ۲۰هزار کیلومتر تست جاده و سیکل شهری در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی ایران صورت می‌گیرد. سطوح کیفی در این نوع ارزشیابی براساس جمع نمرات منفی و نوع ایراد مشخص می‌شود. ایرادها نیز به ایراد ایمنی، عملکردی منجر به توقف خودرو، ایراد اساسی، قابل توجه،‌ ایراد ناهنجاری و ایراد جزیی تقسیم‌بندی می‌شوند.
جالب است که نتایج آزمون دوام 4 مدل خودروی گروه سواری در سه ماهه آخر سال گذشته نشان‌دهنده آن است که خودروی ماکسیما بدون داشتن ایرادات ایمنی، عملکردی، اساسی و قابل توجه با کیفیت‌ترین خودروی فصل زمستان 87 بوده و خودرو پژو 405 خراسان نیز بدون داشتن ایرادات ایمنی، عملکردی و اساسی و با داشتن سه ایراد قابل توجه در سطح خیلی خوب قرار گرفته است. اما خودرو 405 و پژو پارس در سطح حداقل قابل قبول قرار دارند. این خودرو یک ایراد ایمنی دارد. ایراد ایمنی نیز از نظر شرکت بازرسی ایرادی است که احتمال بالقوه وقوع خطرات ایمنی را شامل می‌شود. همچنین خودروی مذکور یک ایراد اساسی‌ نیز دارد، این ایراد از نظر سازمان بازرسی ایرادی است غیرقابل قبول که نیاز به تعمیر فوری داشته باشد. سه ایراد قابل توجه نیز که شامل 405 می‌شود، ایرادی مشخص است که مورد توجه مشتری قرار می‌گیرد و مشتری‌ خواهان رفع آن است. حال مشخص نیست خودرویی که از چنین ایراداتی برخوردار می‌باشد، چگونه به پرتیراژترین خودرو شرکت ایران خودرو تبدیل شده است. از سویی دیگر، پژو پارس نیز با اکتساب یک ایراد عینی و دو ایراد اساسی و چهار ایراد قابل توجه در سطح حداقل قابل قبول قرار گرفته است.
ارزیابی کیفی خودروهای داخلی
خودروهای تولیدی کشور در سه ماهه چهارم سال 87 شامل 36مدل خودرو سبک بوده که در ارزشیابی این خودروها، کلیه ایرادات اعم از ظاهری و عملکردی به نه بخش جداگانه تقسیم شده است. طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در بخش سواری گروه سبک تعداد 29مدل خودرو تولید شده است که در میان آنها خودروهای مرسدس بنزE350 و بنز E280 باکیفیت‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. این در شرایطی است که تولید دو خودروی مذکور در شرکت تاپ‌خودرو وابسته به ایران خودرو چند ماهی است که متوقف است. اما خودروهای نیسان ماکسیما و گرند ویتارا به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ماکسیمایی که این روزها زمزمه رفتنش از خط تولید پارس خودرو به گوش می‌رسد، و با فاکتور گرفتن از بنزهای تولیدی در ایران خودرو نیز با کیفیت‌ترین خودرو داخلی شناخته شده، محصولی است متعلق به 9سال پیش شرکت نیسان. این شرکت ژاپنی ماکسیمای فیس‌لیفت شده خود را یعنی همین محصولی که در ایران تولید می‌شود را سال 2009 تولید کرد و پلت فرم این خودرو نیز سال 2004 کلا به آمریکای شمالی رفت. اما در حالی که دو خودرو ماکسیما و گراند ویتارا در اوج با کیفیت‌ترین محصولات داخلی قرار گرفته‌اند. سایپا 141 نازل‌ترین رتبه کیفی را به دست آورده است.
خودروهای دیگری نیز حائز دریافت رتبه سطح «خیلی خوب» طی سه ماهه چهارم سال ۸۷ شده‌اند، مزدا۳، پژو ۲۰۶، مگان، سیتروئن زانتیا، پژو SD۲۰۶، نیسان رونیز و هیوندایی آونته از جمله خودروهای مذکور هستند. تمامی خودروهای سطح کیفی خیلی خوب از لحاظ رنگ، بدنه و تزئینات داخلی و خارجی دارای ایراداتی بوده و به جز خودروهای پژو ۲۰۶، پژو SD۲۰۶ و مزدا ۳ همگی آنها در مقابل آب نفوذ‌ناپذیری باشند.
در بخش‌های ترمز و فنربندی، تعلیق و فرمان، تنها خودروهای پژو 206 و پژو 206 SD دارای ایراد هستند و این دو خودرو در بخش موتور و انتقال قدرت نیز به همراه خودروی نیسان ماکسیما از معدود خودروهای دارای ایراد می‌باشند. در بخش صداهای غیرعادی نیز خودروهای پژو 206 و نیسان رونیز دارای ایراداتی هستند. در بین خودروهای دارای ایراد از لحاظ تجهیزات الکتریکی نیز خودروی پژو 206 SD حائز بیشترین امتیاز منفی شده است. آخرین خودروی این سطح کیفی خودروی هیوندایی اونته با نمره منفی 4/105 می‌باشد که بیشترین امتیاز منفی را در بخش بدنه کسب کرده است.
همچنین تمامی خودروهای این سطح به جز خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ SD و زانتیا فاقد عیوب مهم و اساسی هستند.
چه خودروهایی
در سطح خوب قرار دارند؟
ریو، تندر-90 پارس خودرو، هیوندایی ورنا، تندر-90 ایران خودرو، فولکس گل، پژو پارس خراسان، پژو پارس، سمند، پژو 405، پژو 405خراسان و MVM110 در سطح خودروهای خوب قرار دارند.
در این سطح خودروهای ریو و تندر-۹۰ پارس خودرو به ترتیب با نمرات منفی ۶/۱۰۸ و ۴/۱۲۱ در بالاترین رتبه قرار دارند، این در حالی است که خودروی ریو می‌بایست در سطح کیفی خیلی خوب قرار گیرد ولی به دلیل داشتن عیوب مهم و اساسی به سطح کیفی خوب تنزل پیدا کرده است. هر ۱۱مدل خودروی این سطح در بخش‌های موتور و انتقال قدرت، بدنه، رنگ و تزئینات امتیاز منفی کسب کرده‌اند. به طوری که بالاترین امتیاز منفی در بخش‌های تزئینات، ترمز و صداهای غیرعادی به خودروی سمند، در بخش فنربندی، تعلیق و فرمان به پژو ۴۰۵ خراسان، از لحاظ رنگ به ریو و در بخش نفوذ آب به پژو پارس اختصاص دارد. خودروی MVM۱۱۰ آخرین خودروی این سطح، نیز از نظر ایرادات تجهیزات الکتریکی، موتور و انتقال قدرت و بدنه بیشترین ایرادات را دارد. همچنین تمامی خودروهای این سطح به جز خودروهای تندر ۹۰ ایران‌خودرو، هیوندایی و ورنا و فولکس گل عیوب مهم و اساسی دارند.
اما در سطح قابل قبول‌ها نیز 3 خودروی پروتون ویرا، پژو روآ و پراید قرار دارند.
به جز خودروی پروتون ویرا (با تنها ۲ مورد ارزشیابی) که در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان، نفوذ آب و صداهای غیرعادی فاقد ایراد بوده، هر سه مدل مذکور در تمام بخش‌های نه‌گانه امتیاز منفی کسب کرده‌اند و همچنین همگی عیوب مهم و اساسی را داشته‌اند.
سطح حداقل قابل قبول‌ها نیز شامل 4 مدل خودرو می‌باشد و با خودروی سایپا 132 آغاز و به خودروی سایپا 141 منتهی می‌شود. در این خودروها ایراداتی در کلیه بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که بیشترین امتیاز منفی را در بخش‌های رنگ، صداهای غیرعادی، تزئینات خودروی سایپا 141، در بخش‌های نفوذ آب، موتور و انتقاق قدرت و تجهیزات الکتریکی خودروی پراید نسیم، در بخش‌های ترمز، فنربندی، تعلیق و فرمان خودروی سایپا 132 و در بخش بدنه نیز خودروی پراید پارس‌خودرو به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل توجه اینکه تمامی خودروهای این سطح دارای عیوب مهم و اساسی می‌باشند.
جدول خلاصه میانگین نمرات منفی خودروهای تولید داخلی