گروه خودرو- سه شنبه گذشته طی یادداشتی در این صفحه به موضوع خدمات پس از فروش خودروی تندر۹۰ پرداختیم و این نکته را مورد تاکید قرار دادیم که اگر خط تولید تندر۹۰ در دو شرکت تولیدکننده متوقف یا به کندی پیش می‌رود، دلیلی جز کمبود قطعه‌ای که رنو پارس مسوول تامین آن است، ندارد. دو شرکت تولیدکننده تندر ۹۰ یعنی پارس خودرو و ایران خودرو در شرایطی به تعطیلی یا کندی تولید این خودرو فرانسوی اذعان دارند که کمبود قطعه و عدم تامین به موقع قطعات مورد نیاز تندر ۹۰ از دلائل اصلی این مشکل خوانده می‌شود.

شرکت رنو پارس طبق قرار داد پلت‌فرم مشترک، تامین‌کننده قطعات تندر۹۰ از دو منبع قطعه‌سازان داخلی و خارجی است. این شرکت به خصوص طی ماههای گذشته به سختی قطعات مورد نیاز تندر ۹۰ را به شرکت‌های تولیدکننده، رسانده است. از سوی دیگر شرکت رنو پارس نیز خودروسازها را متهم اصلی تاخیر تولید این خودرو فرانسوی می‌داند.

این شرکت اذعان می‌کند که دو خودروساز ایرانی، بدهی سنگینی بابت قطعات ارسالی به رنو پارس دارند و از پرداخت بدهی خود نیز سرباز می‌زنند به همین دلیل مشکل نقدینگی در این شرکت منجر به عدم تامین به موقع قطعات شده است. ظاهرا شرکت ایران خودرو ۷۰میلیارد تومان به رنو پارس بدهی دارد و شرکت پارس خودرو نیز ۱۵ میلیارد.

مشکل تامین قطعات تندر ۹۰ چندی است که به مراکز خدمات پس از فروش این خودرو در دو شرکت خودروساز تولیدکننده نیز تسری پیدا کرده، چرا که واضح است اگر قطعه‌ای برای تولید نباشد پس در مراکز خدمات پس از فروش نیز یافت نمی‌شود.

با این حال شرکت رنو روز گذشته با ارسال نمابری به رسانه‌ها با تجلیل از نگاه خاص رنو به خدمات پس از فروش اذعان کرده که مراکز خدمات پس از فروش رنو در ایران طبق استانداردهای شرکت مادر فعالیت می‌کند و از بدو شروع پروژه ال - ۹۰ شرکت رنو ارتقای سطح خدمات پس از فروش این خودرو در ایران را بطور مستمر در دستور کار قرار دارد.