تغییر تکنولوژی تولید خودرو در آمریکا

مونا مشهدی رجبی

رییس جمهوری آمریکا که با شعار کاهش مصرف نفت و گاز و افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوزی‌های تازه در صنعت خودروسازی روی کارآمد در جلسه‌ای که در کاخ سفید برگزار کرده بود طرح تازه خود را به اطلاع دست‌اندرکاران این صنعت رساند. باراک اوباما رییس‌جمهوری منتخب آمریکا که اوایل سال‌جاری رسما کار خود را آغاز کرد، در این جلسه که با حضور دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی آمریکا برگزار شد، اعلام کرد باید استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای آمریکا تا انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی کاملا تغییر کند و هر خودرو با استفاده از هر گالن بنزین مسافت ۵/۳۵ مایل را طی کند.

اجرای این طرح راندمان مصرف سوخت را در آمریکا بالا می‌برد و سبب می‌شود تا حجم تصاعد گازهای گلخانه‌ای تنزل یابد. بر طبق این طرح باید خودروهای شخصی با استفاده از هر گالن بنزین ۳۹ مایل مسافت را طی کنند و کامیون‌های بزرگ و کوچک برای طی ۳۰ مایل مسافت از هر گالن بنزین استفاده نمایند. متوسط مسافت طی شده با استفاده از هر گالن بنزین باید به ۵/۳۵ مایل برسد.

هم‌اکنون هر خودروی شخصی در آمریکا برای طی مسافت ۵/۲۷ مایل و هر کامیون برای طی مسافت ۱/۲۳ مایل از یک گالن بنزین استفاده می‌کند. اجرای این طرح سبب افزایش ۵درصدی راندمان مصرف سوخت از سال ۲۰۱۲ میلادی تا سال ۲۰۱۵ میلادی می‌شود و از تصاعد ۹۰۰میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند. این طرح که مورد حمایت ده شرکت خودروسازی فعال در آمریکا و اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا قرار گرفته پیش از این توسط اوباما مطرح شده بود. وی اجرای این طرح را تا سال ۲۰۲۰ میلادی ضروری اعلام کرده بود، ولی هم‌اکنون دولت در نظر دارد این طرح را تا سال ۲۰۱۶ اجرا کند.

اوباما از هر مصرف‌کننده خودرو خواست که تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۰۰ دلار برای توسعه استانداردهای مصرف سرمایه‌گذاری کند، زیرا اجرای این طرح می‌تواند از میزان آلودگی ایجاد شده در اثر استفاده از خودروهای بنزینی بکاهد. وی در این مورد گفت: «هزینه تمام شده خودروهای کم مصرفی که تولید خواهد شد به طور متوسط ۱۳۰۰دلار بیشتر از خودروهای مشابه کنونی است که باید توسط مصرف‌کنندگان پرداخت شود ولی آنها می‌توانند با استفاده از این خودروهای کم مصرف ۲هزار دلار در خرید بنزین صرفه‌جویی کنند.»

پیش از این اوباما اعلام کرده بود قیمت تمام شده این خودروهای کم‌مصرف در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۰۰ دلار بیشتر از متوسط قیمت کنونی آنها است، ولی بعد از کوتاه‌تر شدن زمان عرضه آنها به بازار مصرف و وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی متوسط قیمت هر خودرو ۱۳۰۰دلار بیشتر ارزیابی شده است.

اوباما در این جلسه که با حضور دست‌اندرکاران صنعت خودرو و قانونگذاران دولتی برگزار شد گفت: «برخی تصور می‌کنند افزایش قیمت خودرو در شش سال آینده به معنای تحمیل هزینه به مردم است ولی این یک بازی برد-برد است و همه از آن منتفع می‌شوند. اجرای این طرح به نفع همه است. از یک جهت مصرف‌کنندگان برای تامین سوخت مورد نیاز خودروها کمتر هزینه می‌کنند و از طرف دیگر پول کمتری برای خرید نفت و گاز طبیعی از کشور خارج می‌شود.»

در صورتی‌که میزان مصرف خودروها در آمریکا به ۵/۳۵ مایل به ازای هر گالن بنزین تنزل یابد در عرض پنج سال آینده ۸/۱میلیارد بشکه نفت در آمریکا صرفه جویی می‌شود.

این میزان معادل مجموع نفتی است که آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی از کشورهای ونزوئلا و عربستان سعودی و لیبی و نیجریه وارد کرده است.

وید نیوتون، سخنگوی اتحادیه خودروسازان با استقبال از پیشنهاد ایجاد استاندارد واحد در مصرف سوخت در تمامی‌ خودروهای تولید شده در آمریکا گفت: « داشتن یک استاندارد واحد به نفع صنعت خودروسازی است و سخن اوباما به ما اطمینان می‌دهد که حرکت در این گام هم مورد حمایت دولت است و هم به نفع مردم و مصرف‌کنندگان است.»

وی ادامه داد: «خودروسازان تا سال ۲۰۱۶ فرصت دارند تا تولید خود را همسو با این شرایط کنند و این فرصت برای تمامی‌ خودروسازان کافی است.

ما در این بازه زمانی از تمام امکانات خود استفاده می‌کنیم.» در این جلسه روسای شرکت‌های خودروسازی نیز سخنرانی کردند. رییس شرکت فورد که نسبت به دیگر خودروسازان آمریکایی در وضعیت بهتری قرارداد گفت: « این تصمیم قاطع و مثبت است و می‌تواند موجب ارتقای شرایط اقتصادی و زیست محیطی شود.»

فریتز هندرسون، مدیر عامل جنرال موتورز در این جلسه تاکید کرد که شرکتش به این زمانبندی پایبند است و تلاش می‌کند تا این تغییر اساسی در تکنولوژی تولید ایجاد شود.

البته این طرح منتقدانی هم داشت. برخی از کارشناسان بر این باور بودند که اجری این طرح سبب می‌شود تا بیشتر از ۳۰میلیارد دلار از پس‌اندازهای مردم تا انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی صرف سرمایه‌گذاری در این صنعت شود که هزینه قابل توجهی است .»

دولت آمریکا اعلام کرد اولین خودروهای کم‌مصرفی که با این استانداردها تولید می‌شوند در سال ۲۰۱۱ میلادی روانه بازار مصرف آمریکا خواهند شد و از آن سال به بعد توسعه تکنولوژی تولید خودرو در این کشور آغاز می‌شود.