بازار خودرو تکان خورد

گروه خودرو - هرچند به نظر می‌رسد که بازار خودرو کشور طی هفته جاری روزهای آرامی را پشت‌سر گذاشته و در نمودار قیمتی خودروها تغییر خاصی به وجود نیامده اما به گفته فعالان بازار خودرو طی این مدت تقاضا برای خرید، ۱۰الی ۱۵درصد رشد داشته که می‌توان این تغییر را چراغ سبز خریداران به بازار دانست. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت ، طی هفته گذشته وضعیت بازار خودرو، کمی بهتر شده که این امر نیز به دلیل نزدیکی به فصل تابستان است. فصلی که طبق رویه سال‌های گذشته، همیشه با رشد ۱۵ الی ۲۰درصدی تقاضا مواجه است. و به اعتقاد فعالان بازار خودرو این فصل بهترین زمان برای بازار خودرو محسوب می‌شود. از سوی دیگر فعالان بازار خودرو رشد ۱۰ الی ۱۵درصدی عرضه و تقاضا طی هفته جاری را چراغ سبز متقاضیان به بازار خودرو تعبیر می‌کنند.

به گفته آنها با نزدیک شدن به فصل تابستان و با توجه به مسافرت‌های پیش رو، رغبت مشتریان برای خرید خودرو بیشتر می‌شود و هر چه به این فصل نزدیک‌تر شویم تقاضا نیز در بازار افزایش پیدا می‌کند.

با این حال نمودار قیمت‌ها در هفته جاری به جز یکی دو مورد چندان دستخوش تغییر نشد و احتمالا در آخرین ماه فصل بهار و با نزدیک شدن به فصل تابستان این نمودار تغییر اساسی را تجربه خواهد کرد.

پارس نایاب شد

به گفته فعالان بازار خودرو کاهش ۳۰۰هزار تومانی قیمت پارس طی دو هفته گذشته موجب شد تا ایران خودرو به منظور کنترل قیمت این خودرو عرضه آن را در بازار کاهش دهد به طوری‌که هم‌اکنون این خودرو در بازار نایاب شده است خودرو پارس، خودرویی پرمصرف محسوب می‌شود که به گفته فعالان بازار این امر موجب شده طی هفته‌های گذشته این خودرو با کاهش قیمت مواجه شود، اما ترفند ایران خودرو در کاهش عرضه این خودرو قیمت آن را طی هفته جاری ۳۰۰هزار تومان افرایش داده است و به قیمت ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان باز گرداند. هر چند ایران خودرو توانست با کاهش عرضه قیمت این خودرو را کنترل کند، اما پارس در بازار همچنان نایاب است.

پارس ELX نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی نداشته و هم اکنون با قیمت ۲۳میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پژو ۴۰۵ که پرتیراژترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید، طی هفته جاری بدون تغییر با قیمت ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار عرضه شد.

۲۰۶ کمی ‌ارزان شد

به جزء کاهش ۲۰۰هزار تومانی پژو ۲۰۶تیپ ۲ طی هفته جاری سایر مدل‌های این خودرو هفته بدون تغییری را پشت سر گذاشتند. به گفته فعالان بازار خودرو افزایش عرضه این خودرو طی هفته جاری کاهش ۲۰۰هزار تومانی این خودرو را در پی داشت به طوری‌که هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار با قیمت ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، اما سایر خودروهای خانواده این خودرو بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته در بازار عرضه شده است به طوری‌که هم اکنون پژو ۲۰۶ SDا

V۹ این خودرو با نرخ ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد، V۲۰ دیگر مدل صندوق‌دار ۲۰۶ هم که ساده‌ترین مدل این خودرو محسوب می‌شود نیز با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ارزانی به پراید و روا رسید

افزایش عرضه پراید نیز کاهش قیمت این خودرو را در بازار به همراه داشت به گفته فعالان بازار این محصول هم‌اکنون در بازار کاهش ۱۰۰الی ۱۵۰هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت آن با رنگ روغنی به ۷میلیون و ۵۵۰هزار تومان و در رنگ متالیک نیز به ۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است، پراید دوگانه‌سوز نیز در کارخانه نرخی معادل ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان دارد.

به گفته فعالان بازار خودرو به دلیل مصرف سوخت کم این خودرو ،نه سایپایی‌ها و نه مشتریان چندان علاقه‌ای به پراید دوگانه‌سوز ندارند به همین دلیل این مدل از پراید در بازار با تغییر قیمتی چندانی مواجه نبوده است. پژو روآ هم که رقیب پراید در بازار است، همانند پراید در هفته جاری کاهش ۱۰۰ الی ۱۵۰هزار تومانی را تجربه کرده و هم اکنون با نرخ ۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد. با این حال نرخ کارخانه‌ای رو‌آ ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. بی‌رغبتی خاص مشتریان به این خودرو رکود عجیب بازار روآ را فراهم آورده است.

کمبود سمند معمولی در بازار

اگر سری هم به بازار سمند معمولی بزنیم ،مشاهد می‌کنیم که این خودرو نیز در بازار نایاب شده است.

ظاهرا بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه ماه‌‌ها است تولید سمند معمولی را متوقف کرده و این به دلیل آن است که تولید مدل‌های دیگر این خودرو برای این شرکت با صرفه تر است اگر این محصول در بازار موجود باشد قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان خواهد داشت.

سمند معمولی دوگانه‌سوز نیز بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در بازار موجود نیست. اما سورن، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد.

ایران‌‌خودرویی‌ها البته مدل پیشرفته‌تر سورن را اواخر سال گذشته رونمایی کردند و قرار است در آینده‌ای شاید نه چندان دور، این محصول را با نرخ ۲۰میلیون تومان روانه بازار کنند. از سوی دیگر LX مدل محبوب سمند نیز طی هفته جاری کاهش ۱۰۰هزار تومانی قیمت را تجربه کرد و هم‌اکنون مدل بنزین‌سوز آن نرخی برابر با ۱۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان دارد و LX دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.