گروه خودرو- مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز عرضه خودرو با قیمت‌های جدید از روز شنبه خبر داد.

بنابراین بعد از گذشت چند هفته از عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان، بالاخره چشم بازار به خودروهایی با قیمت‌های تجاری جدید روشن خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر خودروسازان در حال نهایی کردن لیست قیمت‌های جدید خود هستند تا ظرف دو روز آینده آنها را اعلام و پس از آن عرضه خودروهایشان را از ابتدای هفته آینده آغاز کنند.

شهرام میرآخورلو هم این موضوع را تایید کرده و می‌گوید: قیمت‌های تجاری تمام خودروها به زودی در سامانه اطلاع‌رسانی ۱۲۴ ثبت خواهد شد. اما نکته‌ای که در این میان جالب به نظر می‌رسد این است که قرار نیست قیمت‌های محاسباتی خودروها به صورت عمومی اعلام شود.

میرآخورلو در بخشی از گفت‌وگوی خود به این موضوع اشاره کرده و گفته است: خودروها بر مبنای قیمت تجاری (قیمتی که بر اساس محاسبات خودروسازان و همچنین حاشیه بازار تعیین خواهد شد) در بازار عرضه خواهند شد؛ بنابراین لزومی به اعلام قیمت‌های محاسباتی بر اساس ارز مبادله‌ای وجود ندارد.

این در واقع به این معناست که مشتری‌ها از قیمت‌هایی که بر اساس نرخ ارز مبادلاتی محاسبه شده‌اند بی‌خبر خواهند ماند و خودروها با قیمت‌هایی به دست آنها خواهد رسید که خودروسازان با توجه به حاشه بازار آنها را تعیین کرده‌اند. مابه‌التفاوت قیمت‌های محاسباتی بر اساس نرخ ارز مبادلاتی تا حاشیه بازار هم طبق مصوبه اخیر، توسط خودروسازان به خزانه دولت واریز خواهد شد.

در نهایت اینکه به گفته میرآخورلو قیمت‌های تجاری درج شده در سامانه ۱۲۴ در زمان‌های مختلف، متناسب با تغییر قیمت‌ها در بازار تغییر کرده و به روز خواهند شد.