دنیای اقتصاد- در شرایطی که 10 روز از ابلاغ مصوبه آزادسازی قیمت خودرو توسط دولت می‌گذرد، خودروسازان بالاخره نرخ‌های جدید محصولات خود را اعلام کردند تا افزایش قیمت رسمی شود؛ اگرچه گفته می‌شد خودروسازان محصولات خود را نزدیک به حاشیه بازار تعیین خواهند کرد، اما این اتفاق در مورد بیشتر خودروها رخ نداده و هنوز هم فاصله قابل توجهی میان نرخ کارخانه و بازار آنها به چشم می‌آید.به نظر می‌رسد قیمت‌های جدید حاصل تعامل «سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» و «خودروسازان» است و این سازمان به جاده مخصوصی‌ها اجازه نداده حاشیه بازار را ملاک قیمت‌گذاری خود قرار دهند. طبق مصوبه دولت، قرار بود سازمان حمایت قیمت خودروها را بر اساس نرخ ارز مبادلاتی محاسبه و اعلام کند و خودروسازان نیز مجاز شدند این قیمت‌ها یا نرخ‌های موردنظر خود (قیمت تجاری) را برای محصولات شان در نظر بگیرند. حال اگر قیمت خودروسازان بیش از نرخ‌های اعلامی بشود، آنها باید ما به التفاوت دو نرخ «محاسباتی» و «تجاری» را به حساب دولت واریز کنند. با این شرایط به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران ضرر و زیان خود، قیمت محصولات شان را در حاشیه بازار تعیین کنند، اما گویا باز هم سازمان حمایت ناظر بر آنها است و اجازه چنین کاری را نداده است.

با اعلام قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان:
خودرو رسما گران شد
گروه خودرو- بالاخره ۱۰ روز پس از اعلام آزادسازی قیمت خودرو، جاده مخصوصی‌ها نرخ جدید محصولات خود را اعلام کردند تا مشتریان حالا با قیمت‌های جدید روانه نمایندگی‌ها شوند.
این قیمت‌ها مربوط به خودروسازان است، حال آنکه سازمان حمایت ظاهرا بنا ندارد نرخ خودروها را بر اساس ارز مبادلاتی اعلام کند. طبق مصوبه اخیر دولت مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، قرار بود سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت خودروهای داخلی را بر اساس نرخ ارز مبادلاتی اعلام و لیست مربوطه در در اختیار خودروسازان بگذارد. خودروسازان نیز مجاز شده اند این قیمت‌ها یا نرخ موردنظر خود را برای محصولاتشان لحاظ کنند که البته در صورت بالاتر بودن قیمت مدنظر خودروسازان از نرخ‌های اعلامی سازمان حمایت، مابه التفاوت این دو باید به حساب خزانه داری دولت واریز شود.
حالا و در پی مصوبه دولت برای قیمت‌گذاری خودروها، فهرست قیمت‌ها با تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شد که در آن، قیمت‌ها نزدیک به حاشیه بازار تعیین شده اند.
بر این اساس، قیمت پژو ۴۰۵ معادل ۲۳ میلیون تومان، پژو پارس سال ۳۰ میلیون تومان و پراید ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین قیمت جدید هر دستگاه تیبا ۱۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان، سایپا ۱۴۱ مدل SX معادل ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سایپا ۱۱۱ مدل EX معادل ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سایپا ۱۱۱ مدل SX معادل ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل EX معادل ۱۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و نوع SX این خودرو معادل ۱۹ میلیون ۹۵۰ هزار تومان تعیین شده است. سایپایی‌ها قیمت مصوب هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل SL نیز ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و مدل LE این خودرو ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند.
قیمت سایپا 131 مدل SX نیز از سوی خودروسازان و با تایید سازمان حمایت 16 میلیون و 750 هزار تومان و قیمت مدل EX این خودرو 17 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت LE این خودرو 16/5 میلیون تومان تعیین شده است. از این پس همچنین هر دستگاه سایپا 131 مدل SL نیز 15 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می رسد و تندر-90 پارس خودرو هم 36 میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت خواهد داشت.
در بین محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو پارس سال ۳۰ میلیون تومان، قیمت جدید تندر-۹۰ با استاندارد یورو ۴ مدل E۲ معادل ۳۶ میلیون تومان و مدل E۱ این خودرو نیز ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
همچنین قیمت پژو 206 صندوقدار مدل V2 معادل 37 میلیون و 500 هزار تومان و مدل V9 این خودرو 43 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار مدل V8 نیز 36 میلیون تومان خواهد بود.
ایران خودرویی‌ها قیمت هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک را نیز ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده و نوع LX این محصول را نیز ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند. نوع ELX پارس نیز ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. قیمت پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز هم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است. اما قیمت جدید هر دستگاه سمند سورن ELX معادل ۳۰ میلیون تومان تعیین شده و در مورد وانت باردو دوگانه‌سوز نیز می‌توان به دو نوع قیمت‌گذاری ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان براساس آپشن خودرو اشاره کرد. ایران خودرو همچنین با تایید سازمان حمایت قیمت هر دستگاه رانا با استاندارد یورو ۴ را ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک را ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان لحاظ کرده است.
قیمت سمند LX سال دوگانه‌سوز نیز 26 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده و سمند LX پایه گازسوز هم از این پس قیمتی برابر با 27 میلیون و 500 هزار تومان خواهد داشت.
سمند SE نیز حالا خودرویی ۲۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به شمار می رود و و سمند سورن ELX با موتور EF۷ هم ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 معادل 35 میلیون و 500 هزار تومان و 206 تیپ 6 با دنده اتوماتیک نیز 42 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است. پژو 206 تیپ 2 نیز 32 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
ایران خودرویی‌ها اما پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز را ۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند و نوع بنزینی آن در مدل GLX هم معادل ۲۳ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. پژو ۴۰۵ مدل SLX هم از این پس ۲۶ میلیون تومان قیمت دارد.