ایسنا- در شرایطی که خودروسازان برای جبران کاهش تولید خودرو متعهد شده‌اند که تا پایان مهرماه حجم مطالبات قطعه‌سازان را به سه ماه کاهش دهند عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است که برای حل مشکلات فعلی، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان باید به یک ماه کاهش یابد. محمدرضا نجفی‌منش در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز و مواد اولیه و نبود امکان گشایش LC برای واردات مواد اولیه، نیاز قطعه‌سازان به نقدینگی تقریبا سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حتی کاهش مطالبات قطعه‌سازان به سه ماه نیز پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان قطعه نخواهد بود، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی خودروسازان باید مطالبات قطعه‌سازان را به یک ماه کاهش داده و حتی در برخی موارد پیش‌ پرداخت نیز به قطعه‌سازان پرداخت کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: اگر این شرایط محقق نشود روند فعلی کاهش تولید قطعات خودرویی ادامه یافته و با افزایش فشار به این صنعت، تعداد بیشتری از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل خواهند شد.

نجفی‌منش تصریح کرد: اگرچه در صورت وقوع چنین شرایطی ممکن است خودروسازان نسبت به واردات برخی قطعات برای جایگزینی با قطعات داخلی اقدام کنند اما در نهایت ضرر این روند هم به تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

پیش از این معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که ایران خودرو و سایپا متعهد شده‌اند حداکثر تا پایان مهر ماه حجم مطالبات قطعه‌سازان را به سه ماه کاهش دهند.

افزایش مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به شش تا ۹ ماه از دلایل اصلی کاهش تولید قطعه و خودرو در کشور بوده است.