گروه خودرو - هر چند به نظر می‌رسید با افزایش قیمت خودرو، کاهش تولید نیز جبران شود، اما پس از گذشت حدودا دو هفته از مصوبات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مبنی بر رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها، هنوز جای خالی بسیاری از محصولات خودروسازان در نمایندگی‌ها پر نشده است. بر همین اساس حرف و حدیث‌هایی در باب نبود خودرو در نمایندگی‌ها شکل گرفته مبنی بر اینکه خودروسازان هنوز در انتظار افزایش دوباره قیمت‌ها هستند به همین دلیل با وجود تقاضای بالا عرضه‌ای توسط آنها صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که دوشنبه شب عبدالله بابایی معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو در برنامه‌ای به نام پایش با تکذیب شبهاتی که در این زمینه مطرح شده، دلیل افزایش قیمت خودرو را رشد هزینه‌های تولید این محصول اعلام کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری این برنامه سیما که پرسید، برخی معتقدند تولید خودرو را کاهش داده‌اید تا قیمت‌ها افزایش یابد، اظهار کرد که تولید خودرو از سوی خودروساز کاهش نیافته است؛ بلکه چالش‌های ناشی از رشد نرخ ارز، حذف خریدهای اعتباری از سیستم‌ بانکی با ارز مرجع، رشد چند برابری قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی و چالش‌های ناشی از رشد هزینه‌های تولید موجب کاهش تولید خودرو شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های تولید خودرو به تامین قطعات و مواد اولیه آن مربوط است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با رشد چندین برابری قیمت مواد اولیه اصلی صنعت خودرو مانند فولاد، مس، ‌آلومینیوم و تایر روبرو هستیم. به عنوان مثال قیمت ورق فولادی از کیلویی ۷۰۱ تومان به هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته است.

معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا «رانا» با ۱۵ میلیون تومان پیش‌فروش شد؛ اما قیمت آن ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، تاکید کرد: قیمت مصوب رانا که از سوی سازمان حمایت تایید شده، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است ضمن آنکه قیمت ۱۵ میلیون تومانی اعلام شده در آن زمان نیز قطعی نبوده و با توجه به رشد هزینه‌های تولید قیمت جدید این خودرو منطقی محسوب می‌شود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خودروسازان چرا زمانی که سود سرشاری داشتند فکر چنین روزهایی را نکردند، اظهار کرد: سه تا هفت درصد که سود سرشار محسوب نمی‌شود. در حال حاضر نیز چالش‌هایی در این صنعت وجود دارد که اگرچه قابل بیان نیست، اما اگر دولت حمایت نکند دچار مشکلات جدی خواهیم شد.