ایکوپرس - قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول گفت: در راستای تحقق سند چشم‌انداز صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴، دستیابی به تولید سالانه یک و نیم میلیون دستگاه و حفظ سهم ۵۰ درصدی از تولید و بازار، گروه صنعتی ایران خودرو ظرفیت تولید خود را با ایجاد سایت‌‌های تولید در استان‌‌های مختلف افزایش می‌دهد. میرجواد سلیمانی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۴ علاوه بر تولید سالانه یک و نیم میلیون دستگاه، ایران خودرو در بیش از هشت نقطه کشور سایت تولیدی خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم اجرای سیاست تمرکززدایی و توسعه متوازن کشور، خاطرنشان کرد: افزایش تیراژ سایت‌‌های خراسان و تبریز و را‌ه‌اندازی سایت‌‌های مازندران و فارس در سه سال اخیر با سیاست‌‌های توسعه استانی، عدالت محوری و افزایش اشتغال هم راستا بوده است.

قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول افزود: پروژه سایت‌‌های سمنان و آذربایجان نیز در دست اجرا است که در پایان سال جاری و ابتدای سال آتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی توسعه سایت‌‌های استانی و تخصیص بالغ بر ۶۵ درصد از مجموع تیراژ تولید به این سایت‌‌ها، ارتقای کیفیت تولید و اختصاص یک سوم از تولیدات آنها به صادرات و ایجاد ۱۴ هزار شغل جدید مستقیم و ۳۰ هزار شغل غیر مستقیم را از دیگر برنامه‌‌های ایران خودرو در راستای تحقق چشم‌انداز صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ و چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور عنوان و تصریح کرد: دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودروی منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان از طریق رقابت‌پذیری مبتنی بر توسعه فناوری هدف‌‌های تعیین شده در این زمینه است.

‌سلیمانی از تداوم سیاست خودکفایی قطعات و مجموعه‌‌های محصولات تولیدی خبر داد و گفت: کاهش هزینه‌‌های لجستیک و تحویل، کاهش و حذف ارزبری تامین قطعات، تامین چند سورسی و منبع‌یابی جهانی قطعات خودرو، تعمیق ساخت داخل محلی و جلب حمایت و سرمایه‌گذاری محلی از راهبرد‌های ایران خودرو در این زمینه است.

وی تولید و خودکفایی قطعات حساس و کلیدی برق و الکترونیک گروه ۲۰۶، خودکفایی کامل و حذف پک خانواده پژو ۲۰۶، افزایش داخلی‌سازی ورق فولادی، استفاده حداکثری از ورق گالوانیزه داخلی، افزایش داخلی‌سازی مواد اولیه پلیمری و داخلی‌سازی قالب‌‌های فلزی بدنه و دایکست و قالب‌‌های پلاستیکی و داخلی‌سازی قطعات خرید خارج و تعمیق ساخت داخل را از جمله برنامه‌‌های تدوین شده در راستای خودکفایی عنوان کرد.