گروه خودرو - همزمان با افزایش قیمت ارز، قیمت خودروهای خارجی نیز به‌طور شگفت‌آوری صعود پیدا کرد، این در حالی است که تا قبل از اولویت‌بندی ارزی وارد‌کنندگان با ارز دولتی اقدام به واردات خودرو می‌کردند.

ورود هر کالای خارجی با احتساب افزایش قیمت ارز به طورحتم به افزایش قیمت آن کالا منجر خواهد شد. این در شرایطی است که وارد‌کنندگان با دریافت ارز دولتی، خودروهای خارجی را با احتساب قیمت روز ارز به فروش رساندند. حال بعد از گذشت حدود سه الی چهار ماه از نوسانات ارزی کشور، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا از بعضی واردکنندگان که با سوءاستفاده از صعود نرخ ارز به درآمدهای هنگفتی دست پیدا کردند، پرده برداشت. وی در این زمینه عنوان کرده که شش وارد‌کننده خودرو با سوءاستفاده از ارز دولتی ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد قطعی داشته‌اند.

وی که با ایسنا گفت‌و‌گو کرده با اشاره به تیم ویژه رسیدگی به وارد‌کنندگان خودرو، که خودروها را در انبارها نگهداری و با ارز آزاد به فروش می‌رسانند، اظهار داشته که با اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ورود سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، پرونده شش واردکننده خودرو که با ارز دولتی خودروها را وارد و اقدام به فروش آن با قیمت ارز آزاد می‌کنند، تکمیل و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

فدا حسین‌‌مالکی تاکید کرده که تنها تفاوت ارزش ارز دولتی و ارز اتاق مبادلات ارزی برای این شش وارد‌کننده ۱۶۰ میلیارد تومان برآورد شد که درآمد قطعی آنهاست.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه عنوان کرده که ۴۸ شرکت واردکننده نیز که ۱۸ شرکت صرفا وارد‌کننده خودرو هستند، شناسایی شده‌اند. این واردکنندگان کالا و خودروها برای فرار از مالیات و پنهان کاری با کارت بازرگانی غیر، از جمله کارت بازرگانی به اسم یک پیرزن در بوشهر یا یک چوپان در کرمان واردات کرده‌اند که اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده و در دست تکمیل است.