دنیای‌اقتصاد- اولین سری از خودروهای «سورن» دیروز به متقاضیان تحویل داده شد. قرار است تا پایان سال هشت‌هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه شود. به گفته مدیران ایران خودرو، سورن به عنوان نسل برتر سمند از نظر ایمنی و امکانات لوکس در نمایشگاه‌های مختلف خارجی به نمایش درآمده و مورد استقبال واقع شده است. منطقی در حاشیه مراسم واگذاری سورن ادعا کرد:

سال ۸۷ خودروی هیبریدی می‌سازیم

حمیدرضا بهداد - سورن بالاخره، تحویل داده شد. پس از گذشت حدود یک هفته از آخرین وعده ایران‌خودرو مبنی‌بر تحویل اولین سری خودروی سورن به متقاضیان، ظهر روز گذشته، این شرکت در مراسمی نمادین، نخستین مجموعه از این خودرو را به مشتریان تحویل داد. این مراسم نمادین که به دلیل پخش کلیپ‌های زیاد، حضار را به فضای مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر متصل می‌کرد، با حضور رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دبیر انجمن قطعه‌سازان، مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین سایر مسوولان ارشد این شرکت برگزار شد.

نکته جالب در این مراسم عدم‌سخنرانی منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو بود که وی دلیل آن را شنیدن سخنان مسوولانی که به طور مستقیم با پروژه تولید سورن در ارتباط بودند، ذکر کرد. اما مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش که ظاهرا علاقه چندانی نیز به سخنرانی نداشت، در ابتدای سخنان خود گریزی به گذشته زد و طی آن از خاطرات تلخ خود در روزهای ابتدای اجرای پروژه سورن پرده برداشت. خاطراتی که وی آنها را عدم‌همکاری لازم دانسته و بسیار از آن شکایت داشت. البته مفیدی، مراسم روز گذشته و تحویل اولین سری سورن را مرهمی بر زخم‌های گذشته دانسته و از آن به عنوان شیرینی‌ای که تلخی‌های گذشته را از بین برده است، نام برد. وی با بیان اینکه پروژه‌هایی مانند تولید تندر - ۹۰ و سورن، تجلی راه‌ آمدن با سلیقه مشتری است، ابراز امیدواری کرد که با رفتن «سمند سورن»، به سایر کشورها، فرصتی برای ورود صنعت خودروی کشور به بازارهای جهانی فراهم شود. وی حتی از سفرای ایران خواست به واسطه سورن، پرچم ایران را برافراشته‌تر کنند. مفیدی همچنین از عرضه مدل مجهزتر این خودرو در نمایشگاه خودروی بهمن‌ماه سال‌جاری خبر داد که در آن تغییرات در زمینه تزیینات داخلی سورن داده خواهد شد.

ایران‌خودرو بی‌تقصیر است

مفیدی در مراسم روز گذشته از مشتریان سورن به خاطر تاخیرهای به‌وجود آمده در تحویل آن عذرخواهی کرد و بروز این مشکل را از ناحیه خود سازمان گسترش دانست.

وی به این وسیله علاوه بر توجیه تاخیرات موجود، ایران‌خودرو را در این زمینه تبرئه کرد. شایان ذکر است، در این مراسم سند و سوئیچ ۸ خودروی سورن تحویل خریداران شد و در مرحله اول، این خودرو به ۲۵۰۰ متقاضی تحویل می‌شود. سورن با کسر حرف «ر» نام یک سردار اشکانی و به معنای شجاع و دلیر است. طراحی رخ سمند سورن به خودرو «آئودی» و طراحی عقب آن به خودرو

«بی. ام. و» شباهت دارد. تزیینات داخلی این خودرو تفاوتی با مدل‌های قبلی خودروی ملی ندارد و تنها تفاوت در طراحی فرمان آن است. ستون فرمان ‌سمند سورن از نوع تلسکوپی است که در تصادف‌ها از جلو به طور خودکار جمع می شود و مانع از وارد شدن آسیب به راننده می‌شود.

ایربگ (کیسه هوا)، جی‌پی‌اس (مکانیاب الکترونیکی) و سیستم صوتی چند رسانه‌ای از مواردی است که سمند سورن به آنها مجهز شده است. نوع موتور سورن تیپ یک XU۷JPL۳ و ۴ سیلندر دارد. حجم موتور این خودرو هزار و ۷۶۱ سی‌سی و حداکثر قدرت آن ۱۰۰ اسب‌بخار است. این خودرو در خصوص شاخص‌های آلایندگی دارای استاندارد یورو ۲ است و حداکثر سرعت آن به ۱۸۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. ترمز این خودرو «ای بی اس» است و مصرف سوخت آن در شهر و جاده ۸ و نیم لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه ۶ و هشت دهم لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

وزن سورن تیپ یک، یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن یک متر و ۷۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن یک متر و ۴۰ سانتی‌متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر پیش‌بینی شده ‌است.

عرضه هشت هزار سورن

در ادامه این مراسم، سیدمهدی قاسمی مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو، با توجه به اینکه به منظور افزایش سطح رفاه مشتریان وارد طراحی و تولید خودروهای لوکس با قابلیت ارتقا شده‌ایم، گفت: ایده طراحی و تولید سورن به منظور پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان در خرید خودروی ایمن، عرضه خودرو با استایل جدید برای بازارهای صادراتی و خودرویی با استانداردهای بین‌المللی شکل گرفته است.

وی خودروی سمند سورن را دومین محصول پس از ۲۰۶ صندوقدار دانست که ایران خودرو به منظور حرکت در مسیر جهانی شدن و چرخه نوآوری، طراحی و تولید آن را آغاز کرده است. قاسمی با بیان اینکه سمند سورن استانداردهای بازارهای اروپا و آمریکا را پاس کرده است، افزود: استانداردهای زیست‌محیطی این خودرو در برخی از مدل‌ها، حائز استاندارد یورو۴ است.

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو همچنین از عرضه هشت هزار سمند سورن تا پایان امسال خبر داد. وی عرضه سمند سورن را در چهار فاز ارتقای سطح ایمنی، ارتقای سطح آسایش و رفاه سرنشین، تجهیز و لوکس کردن، تقویت موتور و عرضه خودرو با موتور پایه گازسوز دانست. همچنین داوود محمدی نوش‌آبادی مدیر پروژه سورن نیز با توجه به اخذ تاییدیه استاندارد اروپایی ECE۹۴ برای خودروی سمند سورن تاکید کرد: خوشبختانه و با توجه به نوع محصول تولیدی، چنانچه شاهد سخت‌تر شدن قوانین کسب این استاندارد در آینده‌ای نزدیک هم باشیم، مشکلی برای کسب آن برای سمند سورن وجود ندارد. وی در پایان از کسب نتایج موفقیت‌آمیز سمند سورن در تست‌های Full Front (تست‌های مخصوص آمریکا) خبر داد. در پایان این مراسم، منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران گفت: سورن به عنوان نسل برتر سمند از نظر ایمنی و امکانات لوکس در نمایشگاه‌های مختلف خارجی به نمایش درآمده و مورد استقبال واقع شده است.

قیمت سورن ۵/۱ میلیون بیش از سمند سال است

هرچند منوچهر منطقی، مدیرعامل ایرا‌ن‌خودرو سخنرانی نکرد، ولی در حاشیه این مراسم به سوالات خبرنگار دنیای اقتصاد و دیگر خبرنگاران پاسخ داد که ماحصل آن در ذیل می‌آید:

آقای منطقی قرار بود اولین خودرو با موتور پایه گازسوز ایران‌خودرو به زودی عرضه شود. بفرمایید اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

اولیه خودرو با موتور پایه گاز‌سوز ایران‌خودرو، تولید شده است که انشاءالله در آبان‌ماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. این نکته را هم بگویم که این خودرو با سه نوع مدل موتور تولید شده است.

تیراژ آن چقدر است؟

۵۰هزار دستگاه از این نوع خودرو تا پایان سال تولید خواهیم کرد.

در مورد سورن بفرمایید آیا برای صادرات آن برنامه‌ای دارید؟

۱۰۰درصد. یکی از اهداف ما از تولید سورن بالا بردن و رضایت مشتری به واسطه پیشرفته‌ و لوکس‌تر کردن خودروهای گروه سمند است تا به این وسیله بتوانیم به بازارهای جهانی وارد شویم. در حال حاضر نیز کشورهایی که سمند در آنها عرضه شده است، سورن را به عنوان نسل پیشرفته این خودرو پذیرفته‌اند. به نحوی که گروه ایران‌خودرو، صادرات آن را در سال ۲۰۰۸ در برنامه کاری خود قرار داده است.

بالاخره قیمت سورن چقدر است؟

همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم، قیمت سورن بسته به نوع آپشن‌های آن یک‌ تا یک‌و‌نیم‌میلیون تومان بالاتر از قیمت سمند سال در نظر گرفته شده است.

آقای منطقی خارج از این بحث‌ها، ظاهرا مجلس درصدد تصویب طرحی مبنی بر حمایت از طراحی و تولید خودروهای هیبریدی برقی و کم‌مصرف است آیا ایران‌خودرو در صورت ابلاغ توانایی‌های لازم را در این زمینه را دارد؟

بله، دارد. من حتی یک روز از شما خبرنگاران دعوت می‌کنم که به بازدید بخش تحقیقات ایران‌خودرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی آمده و از نزدیک با پیشرفت‌ها و برنامه‌های ما در این زمینه آشنا شوید.

در چه سالی این تحقیقات شما به نتیجه خواهد رسید؟

من فکر می‌کنم اواخر سال ۱۳۸۷ بتوانیم نمونه این خودرو را طراحی و تولید کنیم.

ادعای بزرگی نیست؟

به هیچ وجه. از طرفی ایران‌خودرو همیشه برای ۵سال آینده خود برنامه دارد که خودروهای هیبریدی و برقی نیز جزو این برنامه‌ها است.

به عنوان سوال آخر بفرمایید هنوز هم نظر خاصی در مورد طرح ادغام خودروسازان ندارید؟

الان که سرپایی نمی‌توانم صحبت کنم!

سازمان گسترش، امین صنعت خودروسازی کشور است

مهدی مفیدی که یکی از مدعوین ویژه مراسم تحویل اولین سری خودروی سورن به مشتریان بود، در حاشیه این مراسم به سوالات خبرنگار دنیای اقتصاد و دیگر خبرنگاران حاضر پاسخ داد که ماحصل آن در ذیل می‌آید:

آقای مفیدی از معاونت خودرو چه خبر؟

مگر اتفاق خاصی افتاده است.

خیر. ولی شایعه‌هایی مبنی بر عدم تمایل سازمان گسترش با تشکیل چنین معاونتی در وزارت صنایع شنیده می‌شود؛ آیا تایید می‌کنید؟

این‌گونه بحث‌ها را شما خبرنگاران ایجاد می‌کنید؛ ولی بنده به عنوان رییس سازمان گسترش اعلام می‌کنم چنین مساله‌ای صحت ندارد.

یعنی شما با کم شدن اختیارات سازمان در صنعت خودرو مشکل ندارید؟

اولا تشکیل هر معاونتی در وزارتخانه یک رفتار ساختاری و مدیریتی است که یک مدیر برای نظارت بهتر و بیشتر در تشکیلات خود به این کار اقدام می‌کند. بنابراین از میزان نفوذ و قدرت آن در مجموعه مورد نظر کاسته نمی‌شود. از طرفی همین حالا اصل سیاست‌گذاری‌ها در مورد صنایع کشور، که خودرو نیز جزو آنها است در سطح وزارت صنایع صورت می‌گیرد؛ ولی اجرای آن برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع است.

بنابراین صنعت خودروی ما حتی در صورت تشکیل معاونت خودرو از زیر چتر سازمان بیرون نخواهد آمد؟

همانطور که گفتم در صورت تشکیل چنین معاونتی، باز هم حیطه سازمان کم نمی‌شود و مسوولیت‌های آن در موارد اجرایی از بین نخواهد رفت. در ضمن سازمان گسترش همیشه به عنوان امین و مشاور در کنار این صنعت و متولیان آن بوده و خواهد بود.

از طرفی معاونت خودرو اصلا بحث مهمی نبوده و نیازی به همهمه رسانه‌ای در مورد آن نیست.

آقای مفیدی جدای از بحث تشکیل معاونت خودرو، نگرانی‌های مشتریان در مورد خدمات پس از فروش تندر-۹۰ همچنان ادامه دارد، در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، هیچ گونه گزارشی مبنی بر نگران بودن مردم نسبت به خدمات پس از فروش تندر-۹۰ به سازمان نرسیده است و معتقدم مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

البته سازمان نیز برنامه جامع و کاملی جهت ارائه خدمات پس از فروش تندر-۹۰ در دست بررسی دارد که طی آن نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا به طور مشترک ملزم به ارائه این خدمات به مشتریان خواهند بود و این طرح را به زودی اجرایی خواهیم کرد.

اما شنیده شده که برخی از دارندگان تندر-۹۰ به دلیل این نگرانی‌ها خودروی خود را به فروش رسانده‌اند؟

بعید می‌دانم چنین چیزی صحت داشته باشد. اگر هم، چنین موضوعی درست باشد، مسلما آنها به دلیل فضای خوبی که از بالا رفتن قیمت تندر-۹۰ در بازار برای صاحبان تندر-۹۰ ایجاد شده است خودروهای خود را دادوستد کرده‌اند و در واقع انگیزه‌های اقتصادی دلیل این کار است؛ نه نگرانی از بابت خدمات پس از فروش تندر-۹۰.

از واگذاری سهام سازمان گسترش چه خبر؟

بحثی در مورد فروش و واگذاری بخشی از سهام سازمان به تامین اجتماعی مطرح بود که منتفی شد و در‌حال‌حاضر فعالیت‌های ما همچنان با نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام می‌شود و تغییری در ساختار آن داده نشده است.

آقای مفیدی به عنوان آخرین سوال بفرمایید که آقای قلعه‌بانی می‌رود یا می‌ماند؟

این چه حرفی است!