گروه خودرو- با قرائت نیمه تمام گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو هیات‌رییسه مجلس جهت اطلاع افکار عمومی انتشار آن را به رسانه‌ها سپرد. با این حال انتشار کامل این گزارش با واکنش بسیاری از سوی مسوولان مواجه و موجب شد که یکی از مسوولان ارشد وزارت صنایع نارضایتی خود را نسبت به گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مناظره‌ای تلویزیونی با یکی از نمایندگان مجلس اعلام کند.

مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مناظره تلویزیونی که با حضور وی و کاتوزیان، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، صریحا اعلام کرد که این گزارش مستند نیست، چرا که مربوط به سال ۸۴ بوده و طی این دو سال شرکت‌های خودروسازی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند.

با اعلام اعتراض مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دو شرکت خودروسازی (ایران‌خودرو و سایپا) نیز ترغیب شدند که اعتراض خود را نسبت به این گزارش اعلام کنند. کما این که منوچهر منطقی، مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما گزارش تحقیق و تفحص را شتاب‌زده دانست و اظهار داشت که در این گزارش نمی‌بایست به مسائل تکنیکی و فنی پرداخته می‌شد. احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در دومین نشست خبری خود در سال ۸۶ گزارش تحقیق و تفحص را مغرضانه دانست و عنوان کرد که این گزارش ظالمانه و مغرضانه بوده و شرکت سایپا به این گزارش معترض است. اعلام اعتراض شرکت‌های خودروساز به گزارش تحقیق و تفحص موجب شد که محرابیان، وزیر صنایع و معادن اولین تذکر کتبی خود را از مجلس دریافت کند. فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن در این تذکر به محرابیان متذکر شد که شرکت‌های خودروساز نباید در برابر گزارش تحقیق و تفحص جبهه‌گیری کنند.

پس از فولادگر، کاتوزیان عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز خودروسازان معتبر را به مناظره تلویزیونی دعوت کرد و اظهار داشت در صورتی که شرکت‌های خودروساز به گزارش تحقیق و تفحص معترض هستند، آنها را برای مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنیم. ادامه اعتراض شرکت‌های خودروساز موجب شد که مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موضع خود را عوض کرده و برخلاف گفته‌های گذشته خود گزارش تحقیق و تفحص را به نفع صنعت خودروسازی خوانده و بر همکاری نزدیک این صنعت با نمایندگان مجلس تاکید کند. از سوی دیگر مفیدی شرکت‌های خودروساز را تهدید کرد که در صورتی که از حدود خود خارج شوند، سازمان گسترش و نوسازی ایران در مواردی که تشخیص دهد، مداخله خواهد کرد.

گفته‌های روز گذشته مفیدی نشان از عقب‌نشینی این سازمان از موضع خود در مقابل گزارش تحقیق و تفحص دارد زیرا بر اساس تذکر وی شرکت‌های خودروساز از هر گونه اعتراضی نسبت به این گزارش منع شدند.