خودرو کیلویی 10 یورو

حمیدرضا بهداد

«ایران‌خودرو بهتر است به جای افزایش تنوع در محصولاتش به فکر بالا بردن تیراژ تولید خود باشد.» این جمله بخشی از سخنان دانش مارنانی، معاون وزیر صنایع و معادن است که در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین سالن تولید قطعات پرس بدنه خودرو در شرکت قالب‌های صنعتی ایران‌خودرو با بیان آن به مسوولان ایران‌خودرو گوشزد کرد تا به فکر افزایش میزان تولید باشند. در این مراسم که با حضور قائم‌مقام ایران‌خودرو و همچنین دبیر انجمن خودرو سازان برگزار شد، وی با اشاره به اینکه توسعه صادرات در گرو افزایش تیراژ تولید است، افزود: مسوولان شرکت ایران‌خودرو در تنوع محصول نسبتا موفق عمل کرده‌اند، اما از آنجا که توسعه صادرات جزو برنامه‌های اصلی این شرکت و خود وزارت صنایع و معادن است، آنها باید به دنبال راهکار برای بالا بردن تیراژ تولید خود باشند. وی ادامه داد: افق آینده صنعت خودرو از دیدگاه وزارت صنایع و معادن، رسیدن به صادرات ۶۰درصدی در خودرو است. بدین معنی که از کل خودروهای تولیدی در کشور باید ۴۰درصد به بازار داخل تعلق یافته و ۶۰درصد باقی‌مانده نیز برای صادرات به خارج از مرزها در نظر گرفته شود.

دانش تصریح کرد: ما می‌خواهیم صنعت خودرویی قوی و پیشرفته داشته باشیم که برای رسیدن به این هدف، به طور مستحکم پشت خودروسازان و موضوع توسعه صادرات آنها خواهیم ایستاد.

معاون وزیر صنایع و معادن همچنین تاکید کرد: مسوولان کشور باید رویه‌ای را در پیش بگیرند که طی آن هر سال ۱۰درصد خودروهای در حال تردد کشور که فرسوده و ناکارآمد هستند از چرخه حمل و نقل خارج شده و خودروهای دیگر جایگزین آنها شوند.

وی در مورد موضوع کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیز گفت: کیفیت ایستگاه ندارد، بدین‌معنی که اگر به یک سطح کیفی خاص رسیدیم، دیگر ادعا کنیم کیفیت برتر از آن ما بوده و بیشتر از این نمی‌توان پیشرفت کرد. از طرفی قرار گرفتن در یک جایگاه شایسته از لحاظ کیفیت محصولات صنعتی از جمله خودرو راهی نیست که یک شبه بتوان آن را طی کرد. دانش همچنین موضوع طراحی و تولید برند ملی را موضوعی مهم و مثبت تلقی کرد و بیان داشت: اینکه ما در‌حال‌حاضر دارای برند ملی هستیم، نکته بسیار مثبتی است ولی بهتر است به جای آنکه بیشتر تمرکز خود را روی تنوع محصولات مختلف بگذاریم، به سمت بالا بردن سطح کیفی و کمی این برند پیش برویم.

چرا که اگر برند ما از لحاظ کیفی رشد کرده و تیراژ تولید آن بالا رود، می‌توانیم به واسطه صادرات آن به سایر کشورها، آن را به دنیا معرفی کنیم که البته لازمه این کار حرکت در مسیر خصوصی‌سازی است. معاون وزیر صنایع و معادن گفت: بهتر است به جای عرضه و صادرات مواد خام، به فکر ساخت و تولید محصولاتی از این مواد باشیم افزود: به طور مثال به جای آنکه فولاد را صادر کنیم، از این فلز در صنعت خودروسازی خود استفاده کرده و خودرویی را که با آن تولید کرده‌ایم به آن سوی مرزها بفرستیم.

وی در توجیه اقتصادی بودن این موضوع گفت: هر یک کیلو فولاد ۷/۰دلار برای ما سودآوری دارد، در حالی که در همین مقیاس هر یک کیلو خودرو می‌تواند ۱۰یورو برای کشور و صنعت خودروسازی سود داشته باشد که این یعنی ارزش افزوده. بنابراین بسیار به صرفه‌تر است که ما به جای مواد خام، محصول را صادر کنیم تا به واسطه آن به ارزش افزوده بالاتر دست یابیم. دانش همچنین به پروژه دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور نیز اشاره و تصریح کرد: زندگی، خودروسازها در آینده، به خودروهای دوگانه‌‌سوز تعلق خواهد داشت، بازار آینده در تصاحب CNGسوزها خواهد بود. پس خودروسازان کشور باید مسیر تولید خودروهای دوگانه‌سوز را همچنان ادامه داده و به فکر پیشرفت و توسعه این موضوع باشند. وی همچنین عنوان کرد: سیاست وزارت صنایع و معادن، توسعه خودروهای دوگانه‌سوز بوده، چرا که بخش قابل‌توجهی از سبد سوخت کشور متعلق به CNG است.

دانش حتی با بیان اینکه به واسطه تولید خودروهای CNGسوز می‌توانیم توان صادراتی خود را بالا بریم، افزود: از آنجا که در اکثر کشورهای دنیا یا گاز وجود ندارد و یا اگر هم هست، گران و کم بوده و برای دولت‌های آنها صرف نمی‌کند که خود به سمت تولید خودروهای دوگانه‌‌سوز بروند، بنابراین ما می‌توانیم به عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده خودروهای دوگانه‌سوز، نیازهای آن کشورها را تامین کرده و ارزش افزوده صادرات خودروی خود را افزایش دهیم. البته دانش به شرکت تولید قالب‌های صنعتی ایران‌خودرو که میزبان وی در مراسم روز گذشته بود نیز اشاره کرده و گفت: سرمایه‌گذاری اولیه در شرکت قالب‌های صنعتی ایران‌خودرو، طبق گفته مسوولان آن ۶۰میلیارد تومان است. این در حالی است که تا سال آینده میزان سوددهی این شرکت به ۵۰میلیارد تومان خواهد رسید که این میزان با استاندارد مورد نظر فاصله دارد؛ چراکه میزان سوددهی در یک سرمایه‌گذاری کلان، باید حدود ۳ برابر سرمایه اولیه باشد. بنابراین این شرکت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در آینده نزدیک میزان سود خود را به ۳ برابر سرمایه اولیه؛ یعنی ۱۸۰میلیارد تومان برساند.

اما علوی، مدیرعامل شرکت قالب‌های صنعتی ایران‌خودرو نیز که در این مراسم حضور داشت، در مورد فعالیت‌های شرکت متبوع خود گفت: ما با در اختیار گرفتن خالصانه‌ترین نیروی انسانی، سعی در اعتلای هر چه بیشتر و موثرتر صنعت قالب‌سازی داشته‌ایم تا آخر به عنوان یک قطب بزرگ و پیشرفته صنعتی در زمره معتبرترین شرکت‌های قالب‌سازی و تولید قطعه در سطح خاورمیانه قرار گیریم.

وی افزود: به جهت دستیابی به هدف والای فوق، این شرکت اقدام به انجام طرح توسعه به منظور تولید قطعات پرسی کرده که نتیجه آن استقرار سه خط پرس رباتیک شامل ۱۴ پرس مطابق با ‌آخرین تکنولوژی‌های روز و یک خط پرس بزرگ شامل ۵ پرس است.

مدیرعامل ایران‌خودرو نبود

اما از حاشیه‌های مراسم افتتاح خط رباتیک شرکت قالب‌های صنعتی ایران‌خودرو، عدم حضور منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو بود که به گفته برخی از حاضران در جلسه وی برای امضای قراردادی، به کشور بلاروس سفر کرده است. هرچند که ماهیت سفر مذکور در جلسه دیروز عنوان نشد، اما از آنجا که ایران‌خودرو در کشور بلاروس سایت تولید سمند دارد، احتمالا سفر مدیرعامل این شرکت به کشور مذکور در ارتباط با همین موضوع است.