ایسنا- نظر دولت در خصوص عرضه آزاد بنزین تغییری نکرده، مگر این که مجلس شورای اسلامی‌ تصمیم دیگری بگیرد. به هر حال نظر دولت حفظ وضع موجود است. محمدرضا نعمت‌زاده ـ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ با بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش قیمت نفت در روز‌های اخیر، تا پایان سال، حدود ۵/۱‌میلیارد دلار دیگر علاوه بر ۵/۲‌میلیارد دلار قبلی برای واردات بنزین لازم داریم و این در حالی است که در صورت عدم سهمیه‌بندی، امسال باید حداقل هفت‌میلیارد دلار بنزین وارد می‌شد. نعمت‌زاده در خصوص این که چرا با وجود سهمیه‌بندی، باز هم در هفته‌های اخیر شاهد شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها هستیم؟ گفت: شلوغ بودن پمپ بنزین‌ها نشان می‌دهد که بنزین به اندازه کافی وجود داشته و خودروهای دوگانه‌سوز هم تکمیل شده و از سی‌ان‌جی استفاده می‌کنند. وی به کنایه تصریح کرد: واگذاری سهمیه ۸۰۰ لیتری تاکسی‌ها موجب حرکت هفت تا هشت دستگاه خودرو سواری می‌شود که باعث شده تردد سواری‌ها بیشتر شود؛ بنابراین مصرف گاز دوگانه‌سوزها هم به ترددها اضافه شده و مصرف بنزین افزایش نیافته است.

اعمال سهمیه جدید خودروهای دوگانه‌سوز از ابتدای دی

نعمت‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر در حال تکمیل اطلاعات در خصوص وضعیت خودرو‌های دوگانه‌سوز و جایگاه‌های آنها هستیم تا از اول دی ماه سهمیه خودرو‌های دوگانه‌سوز را اعمال کنیم. همچنین نظام کارتی خودرو‌های دیزلی اجرا می‌شود که از ۱۵ ماه گذشته مقدمات اجرای آن و نصب تجهیزات در جایگاه‌ها آغاز شده است.

وجود ۳/۱‌میلیون دستگاه خودرو دیزلی در کشور

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر حدود یک‌میلیون دستگاه خودرو دیزلی در کشور وجود دارد که با خودرو‌های دیزلی غیرجاده‌ای به حدود ۳/۱‌میلیون دستگاه می‌رسد.

رمز‌گذاری کارت‌های هوشمند از اواخر آذر

وی تصریح کرد: تا پایان آذر ماه سیستم رمز‌گذاری کارت‌های هوشمند فعال شده و افراد بعد از گذاشتن کارت در جایگاه، رمز چهار رقمی‌ دلخواه خود را وارد کرده و هر زمان که خواستند می‌توانند آن را تغییر دهند که البته رمزدار کردن اختیاری

است.

دو سوم مصرف بنزین متعلق به خودروهای عمومی

نعمت‌زاده در خصوص میزان مصرف بنزین خودروها مختلف گفت: حدود دو سوم مصرف برای خودروهای عمومی و وانت‌ها و یک سوم هم برای خودروهای شخصی است. سواری‌ها به طور متوسط ۵/۳لیتر در روز و دولتی‌ها حدود ۵/۶لیتر مصرف کرده‌اند.

به گفته وی حدود ۶۰۰‌هزار خودروی دوگانه‌سوز داریم که خودروسازان در حال تولید بیشتر آن هستند. همچنین هدف دولت استفاده هرچه بیشتر از خودروهای دیزلی مانند کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس است.