ایرنا- علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن ایران پنجشنبه گذشته در مراسم راه اندازی خط تولید خودرو «پراید» در سوریه گفت: هدف ما «بومی‌سازی» در تمامی زمینه‌های تولید است.

محرابیان افزود: امروزه ما، شاهد اجرای دومین پروژه‌ تولید مشترک خودرو در سوریه هستیم؛ در حالی که قرارداد تولید مشترک اتوبوس نیز در دست بررسی است. پروژه تولید مشترک خودرو پراید با حضور بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، وزیر صنایع و معادن و محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی ایران در منطقه حسیا در استان «حمص» سوریه افتتاح شد.

در این مراسم محمد ناجی عطری، نخست‌وزیر و فؤاد عیسی جونی، وزیر صنایع سوریه، همچنین محمد حسن اختری، سفیر جمهوری اسلامی ایران و شماری دیگر از مقامات دو کشور حضور داشتند.

شرکت ایرانی - سوری «سی.وی.کو» با ۸۰درصد سهم «سایپا»ی ایران و ۲۰‌درصد سهم شرکت خصوصی حمشو در منطقه صنعتی حسیا در استان حمص در ۱۵۰ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.

«سی.وی.کو» که خودرو پراید را در مدل‌های «صبا» و «نسیم» به بازار سوریه عرضه خواهد کرد، با هزینه ۴۶میلیون دلار احداث و تجهیز شده است.

وزیر صنایع سوریه در مراسم افتتاح این طرح گفت که تولید این خودرو نقش مهمی را در تامین نیازهای بازار خودرو سوریه خواهد داشت.

فؤاد عیسی جونی همچنین از تامین ۴۸۰فرصت شغلی از طریق این طرح صنعتی خبر داد.

همچنین مدیر‌عامل گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: شرکت «سی.وی.کو» محصولات تولیدی خود را از سوریه به کشورهای عربی و همسایه صادر خواهد کرد.

احمد قلعه‌بانی از صادرات ۵۰هزار دستگاه خودرو پراید به سوریه خبر داد و افزود: مقام نخست خودروهای وارداتی به سوریه را پراید در اختیار دارد.

قلعه‌بانی افزود: این کارخانه در زمینی به وسعت ۲۱۰هزار مترمربع احداث شده و هزینه راه‌اندازی فاز نخست آن بالغ بر ۱۸میلیون دلار بوده است.

به گفته مدیر‌عامل سایپا، در فاز نخست که افتتاح شد، خرید زمین، تاسیسات زیربنایی و تجهیزات خط مونتاژ را شامل می‌شود.

قلعه‌بانی افزود: فاز دوم این طرح به ارزش ۱۵میلیون دلار و شامل سالن رنگ خودرو، قطعات بدنه و دیگر تجهیزات، پس از تولید خودرو پراید از محل سود حاصل از فروش آن، اجرا خواهد شد و ۱۰تا ۱۲میلیون دلار نیز سرمایه در گردش شرکت است.

مدیر‌عامل سایپا تصریح کرد: مرحله تولید صنعتی پراید در سوریه آغاز شده است و در ابتدا روزانه ۳۰ تا ۴۰دستگاه خودرو در مدل صبا تولید خواهد کرد.

ظرفیت خط تولید «سایپا» پنج‌هزار دستگاه خودرو در سال است که تا ۱۵‌هزار دستگاه خودرو نیز امکان افزایش ظرفیت تولید دارد.

به گفته وزیر صنایع و معادن ایران، در کنار این کارخانه، برای فعالیت قطعه سازان ایرانی نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.