ایسنا- «تاکسی به عنوان وسیله نقلیه لوکس در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مبدا تا مقصد با تعداد سرنشین مشخص مسافران را جابه‌جا می‌کند.»

این جمله را بسیاری از مسوولان مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی عنوان و تاکید کرده‌اند که شیوه مرسوم در ایران به ویژه در شهرهای شلوغ، همچون تهران که تاکسی‌ها در سطح شهر با عنوان تاکسی گردشی مسافران را جابه‌جا می‌کنند، صحیح نیست و باید این وضعیت اصلاح شود. سردار رویانیان، رییس راهور ناجا که برای نخستین بار در جلسه علنی شورای شهر تهران حضور یافته بود، مجدد این موضوع را مطرح و اعلام کرد که از سال آینده باید تاکسی‌های گردشی حذف و همه آنها در خطوط و ایستگاه‌های مشخصی فعالیت کنند.

این در حالی است که شهروندان به خاطر نبود ایستگاه در بسیاری از نقاط پایتخت ناچارند، کنار خیابان بایستند، تا تاکسی یا مسافربرهای شخصی از آن مکان عبور کنند و در صورت داشتن تمایل و یا صندلی خالی آنها را سوار کرده و به مقصد برسانند؛ البته مدت انتظار «شهروند مسافر» کنار خیابان، زمان مشخصی ندارد، ممکن است این انتظار کوتاه باشد یا در برخی روزها، همچون روزهای بارانی و سرد، مدت‌ها زیر باران بماند تا، تاکسی یا مسافربری از راه برسد و وی را سوار کند؛ البته همیشه سوار شدن در تاکسی یا مسافربر به این «آسانی» هم نیست!

وضعیت در برخی نقاط و خیابان‌های شلوغ بسیار بدتر است، زیرا در این نقاط به خاطر نبود ایستگاه یا خط تاکسی، مسافران صبح‌ها و عصرها برای رفتن به محل کار یا خانه در صف مشخصی نمی‌ایستند و هر مسافری که سریع‌تر خود را به تاکسی برساند، سوار می‌شود و بقیه افراد باید منتظر بمانند تا مسافربر دیگری بیاید و با سرعت عمل بیشتری برای سوار شدن، تلاش کنند و بعضی اوقات هم مسافری از این وضعیت به قدری عصبانی می‌شود که به راننده تاکسی می‌گوید: «دربست» و سپس در مقابل نگاه‌های ملامت‌آمیز سایر مسافران سوار شده و آن مکان را ترک می‌کند.

با این شرایط و وضعیت حاکم، این سوال مطرح است که با حذف تاکسی‌های گردشی چه نقاط و ایستگاه‌هایی برای مسافران پیش‌بینی خواهد شد، تا آنها بدون دغدغه‌ و استرس به طور منظم و مخصوصا با نرخ مشخص کرایه به مقصد برسند؟!

حسین تیموری کرمانی، مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، درباره علت کمبود ایستگاه‌های تاکسی و نابسامانی وضعیت مسافربری در برخی نقاط پایتخت، گفت: شهر تهران علاوه بر خطوط موجود، نیازمند یک‌هزار و ۴۰۰ ایستگاه جدید است که این نقاط شناسایی شده، اما مجوز راه‌اندازی این ایستگاه از سوی راهنمایی و رانندگی مناطق داده نمی‌شود.

وی گفت: عوامل راهنمایی و رانندگی، اشغال معابر را علت موافق نبودن خود با راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی اعلام می‌کنند، این در حالی است که در بسیاری از نقاط حساس، همچون اماکن تجاری، مقابل دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره، ایستگاه تاکسی وجود ندارد و این امر موجب شده تا خودروهای شخصی در این نقاط با کرایه‌های مصوب نشده، منتظر مسافر بایستند و مسافران نیز به خاطر شرایط خاص، ناچارند سوار این خودروها شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، ‌تصریح کرد: علاوه بر تحمیل بسیاری مشکلات برای مسافران و کرایه اضافی، این مسافربرها تحت نظارت نیستند و احتمال بروز سایر معضلات برای مسافران وجود دارد. در صورتی که اگر خط و ایستگاه مشخصی راه‌اندازی شود، تاکسی با نرخ مصوب و تحت نظارت، مسافران را جابه‌جا می‌کند و افراد نیز دغدغه‌ جابه‌جایی نخواهند داشت، زیرا در خطوط و ایستگاه‌ها، تاکسی‌ها به طور مرتب در ایستگاه منتظر مسافران هستند.

وی بر همکاری راهنمایی و رانندگی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی تاکید کرد و گفت: در صورتی که یک‌هزار و ۴۰۰ ایستگاه در نقاط شناسایی شده، راه‌اندازی شود، بسیاری از نقاط پایتخت تحت پوشش تاکسیرانی قرار می‌گیرد.

اظهارات مدیر عامل تاکسیرانی شهر تهران حاکی است که برای تسهیل در جابه‌جایی مسافران و حذف تاکسی‌های گردشی، همچون بسیاری از موضوعات دیگر، همکاری بین دستگاه‌های مربوطه بسیار حائز اهمیت است و قبل از هر اقدامی برای حذف تاکسی‌های گردشی، باید با تعامل نقاط و ایستگاه‌های مشخصی برای شهروندان و مسافران پیش‌بینی شود در غیر این صورت چنین اقدامی سرگردانی و نارضایتی بیشتر مسافران را به دنبال خواهد داشت!