افسارگسیختگی قیمت پراید با وعده‌های سایپا کنترل می‌شود

مژگان میرزایی

افزایش قیمت خودرو طی روزهای پایانی سال و همزمان با تعطیلات به دلیل تقاضای زیاد امری طبیعی است؛ به طوری که طبق روال سال‌های گذشته با آغاز فصل بهار و تابستان و به دلیل شروع تعطیلات، قیمت خودرو ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که با پایان تعطیلات، قیمت خودرو روند نزولی پیدا کرده و به قیمت سابق بازمی‌گردد. اما در سال جاری بازار خودرو همچون سال‌های گذشته عمل نکرد و خودرو کمتر کاهش قیمت را به خود دید که این امر به دلیل کمبود خودروهای صفر کیلومتر در نمایندگی‌ها و توزیع محدود خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز تعبیر شد.

از سوی دیگر به دلیل توزیع محدود خودرو در بازار، طی یک سال گذشته اکثر خودروهای موجود در بازار افزایش حدود یک میلیون تومان را تجربه کرد.

با چنین شرایطی خودروسازها اجرای سیاست‌های جدید از سوی ستاد تبصره ۱۳ را دلیل تاخیر در تعهدات شرکت‌های خودروساز دانسته و سیاست‌های دستوری را دلیلی بر افزایش و محدودیت ورود خودرو به بازار اعلام کردند.

اما توزیع محدود خودرو در بازار داخلی و همچنین توقف فروش فوری در نمایندگی‌های دو شرکت بزرگ خودروساز موجب شد که بازار خودرو در سال جاری بیش از پیش ملتهب شود و اقدامات شرکت‌های خودروساز مبنی‌بر کنترل بازار تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

حال با شروع تعطیلات نوروزی باز هم بازار خودرو با افزایش قیمت مواجه شده؛ به طوری که در حال حاضر پراید بنزین‌سوز با قیمت ۸میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و در مواردی این خودرو به قیمت ۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

نوع گازسوز این خودرو نیز حدود ۸میلیون و ۵۰۰ تا ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار تهران عرضه می‌شود.

از سوی دیگر خودروی پراید هاچ‌بک نیز به دلیل محدودیت تولید و عرضه در بازار با قیمتی در حدود ۸میلیون و ۲۰۰ تا ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که این امر نشان از افزایش یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی این خودرو دارد.

در حالی که بازار خودرو در التهاب به سر می‌برد قیمت خودرو ریو نیز تقریبا بدون افزایش و با قیمت ۱۳میلیون و ۸۵۰ تا ۹۰۰هزار تومان معامله می‌شود و این خودرو را می‌توان بی‌حاشیه‌ترین خودروی داخلی نامید.

پراید بنزین‌سوز در بازار توزیع می‌شود

فرزاد نشان، مدیرفروش شرکت سایپا روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص دلایل افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار می‌گوید: افزایش قیمت پراید صندوق‌دار در بازار به دلیل توزیع محدود آن در بازار بوده که به منظور برطرف کردن این مشکل از روز دوشنبه، مرحله سوم طرح عرضه انبوه خودروهای بنزین‌سوز را آغاز کردیم که بر این اساس امیدواریم اختلاف قیمت این خودرو نسبت به بازار و کارخانه به حداقل برسد.

نشان در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودروی پراید بنزین‌سوز در بازار عرضه می‌شود، اظهار داشت: شرکت سایپا به منظور کنترل قیمت پراید بنزین‌سوز در بازار دوهزار دستگاه پراید به صورت امانی میان نمایندگی‌ها توزیع خواهد کرد.

به گفته نشان، یکی دیگر از روش‌های شرکت سایپا به منظور کنترل قیمت پراید در بازار روش پیش‌فروش مدل صبا سال ۸۷ بود که این طرح در بهمن ماه آغاز و با استقبال متقاضیان تا اسفند ماه تمدید شده است و مشتریان سایپا می‌توانند برای استفاده از این تسهیلات به نمایندگی‌های فروش مراجعه کنند.

قیمت پراید هاچ ‌بک ‌کنترل می‌شود

مدیرفروش شرکت سایپا در خصوص دلایل افزایش قیمت پراید هاچ بک در بازار نیز اظهار داشت: خودروی پراید هاچ بک در حال حاضر به صورت محدود تولید و در بازار عرضه می‌شود که این امر روی قیمت این خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

نشان معتقد است با شروع تولید انبوه پراید هاچ بک و توزیع آن قیمت این خودرو در بازار داخلی کنترل خواهد شد و این خودرو نیز به حداقل اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه خواهد رسید.

پراید گازسوز گران نشده

مدیرفروش شرکت سایپا در پاسخ به این پرسش که چرا در حال حاضر پراید گازسوز در بازار افزایش چشمگیری یافته و با قیمتی در حدود ۸میلیون و ۹۰۰ تا ۹میلیون تومان معامله می‌شود، اظهار داشت: فروش نقدی این محصول همچنان ادامه دارد و اختلاف قیمت پراید گازسوز صحت ندارد.

به گفته نشان در حال حاضر پراید گازسوز در حدود ۸میلیون ۵۰۰ تا ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نشان در پاسخ به این پرسش که شرکت سایپا برای کنترل قیمت پراید گازسوز در بازارچه، برنامه‌ریزی‌ای انجام داده است، می‌گوید: به منظور کنترل قیمت این خودرو تاکنون تعدادی خودروی پراید گازسوز به صورت امانی میان نمایندگی‌ها توزیع شده و چهار هزار دستگاه نیز برای کنترل بازار و در صورت نیاز نمایندگی‌ها در انبار کارخانه موجود است.

فروش سایپا ۱۳۲ از امروز آغاز می‌شود

نشان، مدیر فروش شرکت سایپا در ادامه از آغاز فروش فوری سایپا ۱۳۲ از امروز در نمایندگی‌های مجاز این شرکت خبر‌ داد.

به گفته نشان، این خودرو با قیمت ۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان در نمایندگی‌ها عرضه می‌شود و تا پایان سال‌جاری در حدود ۲هزار دستگاه پراید ۱۳۲ وارد بازار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد سایپا ۱۳۲ در نمایندگی‌ها توزیع شده است، می‌گوید: تاکنون هزار و ۱۰۰ دستگاه سایپا ۱۳۲ از محل امانی شرکت سایپا میان نمایندگی‌‌ها توزیع شده و هزار دستگاه نیز در انبار کارخانه موجود است که در صورت نیاز نمایندگی‌ها به آنها تحویل خواهد شد.