گروه خودرو- در سایپا دو محصول ارزان‌قیمت را هدف‌گذاری کرده‌ایم که به‌موقع آنها را اعلام می‌کنیم.

مهرداد بذرپاش - مدیرعامل سایپا- ضمن بیان این مطلب افزود: خودروسازان در برنامه‌ تولیدی به لحاظ تیراژ، کیفیت و تعهدات خدمات پس از فروش حدود ۹۰‌درصد موفق بودند. او خاطرنشان کرد: غیر از محصول تندر۹۰ به دلیل شرایط خاص، در سبد دیگر محصولات تقریبا ۹۰‌درصد تعهدات فروش انجام شده و تعهدات خدمات پس از فروش محقق شده است.

وی در‌خصوص برنامه دوگانه‌سوز کردن خودروها نیز گفت: در این میان تولید خودروهای دوگانه‌سوز مطابق برنامه محقق نشد که دلیل آن نیز عدم تامین به‌موقع مخازن CNG و نبود جایگاه‌های آن بود که فرصت انتخاب خودرو دوگانه‌سوز را به مشتری نمی‌داد.

او با اشاره به این‌که در سایپا ۲۰‌درصد افزایش تیراژ تولید را هدف‌گذاری کرده‌ایم، افزود: امسال به ۶۰‌درصد بازارهای صادراتی دسترسی یافتیم و باید دانست که دسترسی به بازارهای صادراتی خیلی راحت به دست نمی‌آید. همچنین رشد ۵۰‌درصدی برای صادراتمان در سال آینده را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

بذرپاش در‌خصوص تولید خودرو ارزان‌قیمت گفت: این مساله بحث تازه‌ای نیست و دو سه سالی است که مطرح شده، ولی کدام خودرو‌ساز توانسته است به آن دست یابد؟ در این میان باید یک قیمت حداقلی داشته باشیم و این نرخ با توجه به تورم‌های سالانه در قیمت مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگران و سایر موارد، از یک حد مشخص پایین‌تر نخواهد آمد. اگر سود خودرو‌سازان را صفر نیز در نظر بگیریم و خودرو به اندازه‌ قیمت تمام شده‌ آن عرضه شود، قیمت آن از میزان معینی پایین‌تر نخواهد آمد و قیمت‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، غیر واقعی است.

او با اشاره به هدف‌گذاری این شرکت روی تولید دو محصول ارزان‌قیمت، از بیان محدوده قیمتی این خودروها خودداری کرد.

مدیرعامل سایپا درباره‌ تندر۹۰ توضیح داد: قراردادی که برای این خودرو امضا شده، قابلیت حرکت خودروساز را گرفته و آزادی آن را محدود می‌کند. با توجه به شرایطی که برای این خودرو پیش آمده، شرکت رنو پارس نیز برای تامین قطعات آن تلاش می‌کند، ولی این موضوع

تاکنون به سرانجام مطلوبی نرسیده و در کل باید در بحث تامین و تدارک قطعات آن تغییراتی ایجاد شود.

وی واردات CKD قطعات تندر۹۰ و تامین و تدارک آن به وسیله‌ شبکه‌ تامین دو گروه خودرو‌ساز ایران‌خودرو و سایپا را راه حل خروج از بحران این خودرو عنوان کرد و افزود: در این خصوص مذاکراتی را نیز انجام داده‌ایم تا یکی از این راه‌حل‌ها انتخاب شود.

او تولید این خودرو در کشور را نیز قابل قبول ندانست.