من نگفتم چری به ایران نیاید

حمیدرضا بهداد- «من نگفتم با ورود چری به ایران مخالفم» این جمله بخشی از اظهارنظر وزیر صنایع و معادن در مورد قرارداد دو شرکت ایران خودرو و چری چین است که با بیان آن، ابهام تازه‌ای به ابهامات قبلی افزوده شد. محرابیان که روز گذشته در جریان کنفرانس خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های مختلف سخن می‌گفت، بار دیگر تاکید کرد که بازار خودروی کشور را ارزان به چینی‌ها نمی‌فروشد تکرار کرده و افزود: من نگفتم با ورود چری به ایران مخالفم بلکه نظر من این است که تا پایان دوران مسوولیتم در وزارت صنایع و معادن هیچ کارخانه‌ای را برای تولید خودروی خارجی احداث نمی‌کنم.

محرابیان تاکید کرد: چری اگر می‌تواند شریکی را در ایران پیدا کرده و با قبول تمامی شرایط و همچنین درک استراتژی بازار خودروی داخل محصولاتش را به کشور عرضه کند فبها. اظهارات وزیر صنایع در حالی است که وی بازار خودروی کشور و ارزان فروختن آن را به خودروسازان خارجی به عنوان مرکز ثقل مخالفت خود با چری عنوان می‌کند ولی از سوی دیگر نیز اعلام کرد اگر این شرکت چینی بدون آنکه خودرویی را در ایران تولید کند می‌تواند به واسطه شراکت با شرکت داخلی محصولاتش را به بازار داخلی عرضه کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید، تکلیف قرارداد ایران خودرو و چری که طی آن دو شرکت با یکدیگر جوینت شده‌اند، چیست؟ پاسخ مشخصی نداد. بدین ترتیب معلوم نیست آیا ایران‌خودرو باید قرارداد مذکور را لغو کند یا همچنان منتظر بماند تا سرانجام معینی از سوی وزارت صنایع برای آن در نظر گرفته شود.

به طور قطع این شرکت در صورت فسخ یک طرفه قرارداد خود با چری، متحمل ضرر شده و باید خسارت آن را به طرف چینی بپردازد که این موضوع با توجه به مشکلات مالی ایران خودرو، چالش و مساله‌ای دیگری برای بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه به‌وجود خواهد آورد. محرابیان همچنین در ادامه سخنانش تاکید کرد: در گذشته شرکت‌های ایرانی قراردادهایی را در حوزه‌های مختلف با خارجی‌ها منعقد کرده و به واسطه آن بازار کشور را به راحتی و ارزان در اختیار آنها قرار داده‌اند که بنده تا زمانی که وزیر هستم اجازه تکرار این گونه قراردادها را نخواهم داد. وی افزود: ما باید باورمان را نسبت به محصولات ملی خود، تقویت کرده و به تولید آنها ببالیم.

ما هم حاضریم

وزیر صنایع در بخش دیگری از سخنان روز گذشته خود اعلام کرد: هر زمانی که دولت و مجلس شورای اسلامی دستورات لازم را صادر کنند، وزارت صنایع، سهام ۴۰درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور در حوزه صنعت خودرو را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. وی افزود: وزارت صنایع تاکنون رتبه نخست را در اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ مبنی بر واگذاری شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی به بخش خصوصی داشته و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، صنعت خودرو نیز به این بخش واگذار خواهد شد. این اظهار نظر محرابیان در حالی است که احمد قلعه‌بانی مدیر عامل سازمان گسترش، چندی پیش از آمادگی این سازمان مبنی بر واگذاری سهام ۴۰درصدی دولت در صنعت خودرو خبر داده بود.

فروش اینترنتی خودرو

اما دیگر موضوعی که خبرنگاران طی آن وزیر صنایع را مورد سوال قرار دادند، افزایش قیمت خودرو طی مدت اخیر بود. محرابیان در این زمینه گفت: در حالی که قیمت مواد اولیه تولید رشد بالایی داشته، اما افزایش قیمت خودرو قابل توجه نیست.

وی در ادامه از تدوین طرحی مبنی بر فروش اینترنتی خودرو طی سال آینده خبر داد و افزود: در سال ۸۷ به واسطه این طرح، دست دلالان و واسطه‌ها در تعیین قیمت خودرو کوتاه خواهد شد.