گروه خودرو- روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از معاون امور گمرکی گمرک ایران در حالی خبر از کاهش ۵‌درصدی حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی داد که این خبر را رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز اواسط ماه جاری در جریان نشست خبری خود اعلام کرده بود.

سردار محمد رویانیان با اعلام این خبر گفته بود که از شانزدهم خرداد‌، گمرک نه تنها مجاز به اخذ ۵‌درصد مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی نخواهد بود بلکه باید از این تاریخ‌، نسبت به بازپرداخت این رقم به واردکنندگان نیز اقدام کند. طبق حساب و کتاب‌های خاص گمرک‌، با حذف این ۵‌درصد از حقوق ورودی خودروهای وارداتی‌، در واقع ۵/۹‌درصد از ارزش این خودروها شامل مصوبه اخیر ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت می‌شود.

در حال حاضر واردکنندگان خودرو جدای از تعرفه ۹۰‌درصدی که باید بابت ورود خودروهای خارجی به گمرک بپردازند، باید ۵/۱۰‌درصد دیگر نیز ( با توجه به حذف ۵‌درصد از حقوق ورودی و ارزش گمرکی ) به ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت به عنوان عوارض جانبی‌، پرداخت کنند.

با توجه به اینکه به گفته معاون امور گمرکی ایران‌، دستور‌العمل کاهش ۵‌درصدی مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی خودروهای وارداتی‌، به تمامی‌ گمرکات کشور ابلاغ شده‌، قطعا با ارزانی این نوع خودروها در آینده مواجه خواهیم بود.

۵‌درصد حقوق ورودی که در حال حاضر‌ گمرک دیگر مجاز به اخذ آن نیست‌، طبق مصوبه اردیبهشت سال گذشته ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت‌، به تعرفه ۹۰‌درصدی واردات خودرو و عوارض جانبی آن اضافه شد.