جایگاه مینی خودروها در کشور

مژگان میرزایی

پیش از آغاز بحران در صنایع خودروسازی دنیا که از سال گذشته میلادی آغاز شد، خودروسازها با بحران سوخت در آمریکا و کشورهای اروپایی دست و پنجه نرم می‌کردند که این امر موجب ترغیب خودروسازان بزرگ دنیا به تولید خودروهای کلاس A که کوچک‌ترین کلاس خودرو از لحاظ ابعادی محسوب می‌شود و مصرف سوخت بسیار پایینی دارند، شد. بحران سوخت از سویی و کاهش درآمد مردم که در پی بحران مالی به وجود آمد، از سوی دیگر موجب شد، خودروهای کلاس A با افزایش تقاضا در دنیا مواجه شوند که این امر موجب شده تا هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ خودروساز که برخی از آنها تولیدکننده خودروهای با ابعاد بزرگ در دنیا محسوب می‌شوند نیز به منظور بقا و حضور در بازار، به تولید خودروهای کوچک بپردازند.

اما برخلاف خودروسازهای دیگر کشورها، خودروسازان ما، به لطف سوخت یارانه‌ای تاکنون برنامه‌ای برای تولید خودروهای کم‌مصرف نداشتند. از سوی دیگر با وجود آنکه خودروهای کلاس A، خودرو به صرفه‌ای از لحاظ اقتصادی محسوب می‌شود هنوز فرهنگ استفاده از این خودروها نیز در کشور به وجود نیامده ‌است.

اما اواخر سال گذشته همزمان با اعلام حذف یارانه سوخت خودروها از سال ۹۰ و اعطای برخی تخفیفات گمرکی از سوی دولت به خودروهای با مصرف کمتر از ۶ لیتر، این انگیزه تنها در یک شرکت خودروسازی به‌وجود آمد.

به‌طوری‌که هم‌اکنون شرکت پارس خودرو، خبر از اتمام مذاکرات برای ورود اولین مینی خودرو به کشور تا اواخر سال جاری داده است.

گودرزی عضو هیات‌مدیره دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو در خصوص جایگاه مینی خودروها می‌گوید: خودروها را می‌توان از لحاظ اندازه به گروه‌های Aا، Bا، Cا، D و .... دسته‌بندی کرد که کلاس A کوچکترین کلاس خودرو محسوب می‌شود که در حال حاضر و با توجه به بروز بحران سوخت در دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است.

وی می‌گوید: خودروهای کلاس A در رده خودروهایی محسوب می‌شوند که مصرف سوخت بسیار پایینی دارند، به‌طوری‌که میانگین مصرف سوخت این خودروها در هر صد کیلومتر ۴ الی ۵ لیتر است.

سیدعلی جزایری رییس انجمن موتورایران نیز در خصوص مشخصات مینی خودروها می‌گوید: خودروهای کلاس A خودروهای کم مصرفی هستند که بر اساس شاخص‌های قدرت موتور و کلاس بررسی می‌شوند، که اگر بر اساس کلاس خودرو بخواهیم آنها را دسته‌بندی کنیم، می‌شود وزن نسبت به قدرت موتور.

به گفته جزایری از لحاظ وزن نسبت به موتور، خودروهای با حجم موتور ۶۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی در گروه خودروهای کلاس A قرار می‌گیرند.

به گفته گودرزی با وجود آنکه هم اکنون خودروهای کلاس A در تمام دنیا طرفدارن بسیاری پیدا کرده است، اما هنوز این خودروها در کشور ما نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی پیدا کنند.

وی در ادامه می‌گوید: نبود تفاضا برای این خودروها موجب شده تاکنون خودروهای کلاس A که کوچکترین سایز خودرو محسوب می‌شود به طور خاص وارد کشور نشود و خودروهای موجود مانند ماتیز و MVM نیز که هم اکنون در کشور وجود دارند، مابین کلاس A و B قرار دارند و نمی‌توان آنها را در گروه A قرار داد.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای کلاس A در کشور سرمایه‌گذاری نکرده‌اند می‌گوید: سال‌های گذشته طرح تولید مینی خودروها در کشور مطرح شد اما در آن زمان نگاه خودروسازان به این خودروهای با رنج قیمتی ارزان بود که این امر موجب شد تا خودروسازان به تصور پایین بودن سود این خودروها طرح پیشنهادی را پیگیری نکنند.

جزایری در خصوص چگونگی گرایش مردم به سمت مینی خودروها می‌گوید: نیاز مصرف‌کننده و اقدامات دولت برای چگونگی تعیین نرخ سوخت موجب شده تاگرایش به سوی خودروهای کلاس A بیشتر شود.

وی معتقد است: سوخت ارزان در کشور و دادن سوبسید به سوخت طی سال‌های گذشته موجب شده تا انگیزه‌ای برای تولید یا ورود خودروهای کلاس A در میان خودروسازان ایجاد نشود، اما در سال جاری و با شدت گرفتن بحران سوخت گرایش به این خودروها نیز در کشور افزایش یافته به طوری‌که هم اکنون میزان مصرف سوخت خودروها یکی از گزینه‌های اصلی برای انتخاب خودرو

شده است.

گودرزی نیز در مورد چگونگی تولید مینی خودروها در شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کند: با شدت گرفتن بحران سوخت و گرایش شرکت‌های بزرگ خودروساز به این خودروها نگاه شرکت‌های داخلی نیز تغییر کرده و در حال حاضر ورود این خودروها در دستور کار یکی از خودروسازان داخلی قرار گرفته است.

چندی پیش و در مراسم رونمایی از یکی ازمحصولات جدید شرکت سایپا، مدیر عامل شرکت پارس خودرو خبر از ورود اولین مینی خودور توسط این شرکت داد که ظاهرا مذاکرات برای اسمارت یکی از مینی خودروهای پرطرفدار دنیا برای ورود به کشور در مراحل نهایی قرار دارد.

به گفته مدیر عامل پارس خودرو علاوه بر شرکت بنز مذاکرات با چند شرکت خارجی دیگر برای ورود مینی خودروها به کشور ادامه دارد.

گودرزی معتقد است، فرهنگ خرید مینی خودروها در کشور ما وجود ندارد و علاوه بر خودروسازان که دید مثبتی به این گونه خودروها ندارند متقاضیان نیز در کشور در صورت اجبار، به خرید این خودروها روی می‌آورند، به طور مثال خودروهای ماتیز و MVM که هم‌اکنون به عنوان مینی خودرو در کشور وجود دارند در رنج قیمتی پایینی قرار دارند و متقاضیانی که توان خرید خودرو با رنج بالاتر ندارند به خرید این خودروها روی می‌آورند.

وی در ادامه می‌گوید: این دیدگاه در صورتی در میان مردم ما وجود دارد که در حال حاضر در دنیا مینی خودروهای لوکس تولید شده که توانسته جای خودروهای لوکس بزرگ را نیز بگیرند.

جزایری در پاسخ به این پرسش که مینی خودروها بیشتر در چه کشورهایی طرفدار دارند می‌گوید: مینی خودروها در اصل خودروی درون شهری محسوب می‌شوند به همین دلیل این خودروها با وجود آنکه در اروپا توانستنند متقاضیان بسیاری پیدا کنند اما در آمریکا مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این خودروها در کشورما جایگاهی خواهند یافت یا خیر، می‌گوید: با توجه به آنکه دولت حذف سوبسید بنزین را در برنامه کاری خود قرار داده احتمال گرایش مردم به این خودروها بسیار زیاد است.

استقبال در گرو قیمت

فرزاد نشان مدیر فروش شرکت سایپا نیز در خصوص برنامه شرکت‌های داخلی برای تولید مینی خودروها در کشور می‌گوید: خودروسازان داخلی تاکنون برنامه‌ای برای تولید مینی خودروها نداشتند اما در حال حاضر این انگیزه برای آنها ایجاد شده تا تولید این خودروها را در برنامه کاری خود قرار دهند.

به گفته وی، در سایر کشورها خودروسازها هر خودرو را برای یک بازار مصرف تولید می‌کنند که این امر به دلیل تنوع در بازار این خودروها است که در کشور ما نیز این تنوع در حال ایجاد است و گرایش به خرید خودروهای کوچک نیز در حال شکل‌گیری است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مینی خودروها در کشور با استقبال مواجه خواهند شد یا خیر می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی این خودروها به طور حتم با استقبال مواجه خواهند شد.

اما بر خلاف نشان، میرخانی رشتی دبیر سابق انجمن خودروسازان معتقد است که با توجه به شرایط فرهنگی کشور ما، این خودروها در کشور طرفدار چندانی نخواهند داشت.

به گفته میرخانی حذف یارانه سوخت ممکن است موجب شود تا سلیقه مردم به خودروهای کوچک تغییر کند و از خودروهای کوچک استقبال شود اما تا ورود این خودروها به کشور نمی‌توان در این خصوص به طور رسمی

نظر داد. وی در ادامه می‌گوید در صورتی‌که این خودروها با رنج ۶ تا ۷میلیون تومان عرضه شوند می‌توانند تا حدودی متقاضیان را به سمت خود جلب کنند اما اگر قیمت این خودروها زیاد باشد مردم به سمت خودروهای دیگر گرایش پیدا می‌کنند.