گروه خودرو - بر اساس مصوبه هیات ویژه نمایندگان، اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان باری کشور در سال جاری به تصویب رسید. محسن نصیری، رییس نوسازی ناوگان حمل و نقل ستاد مدیریت مصرف سوخت ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: براساس مصوبه هیات ویژه نمایندگان، در راستای اجرای طرح نوسازی ناوگان باری پنج میلیون تومان وام بلاعوض و ۶۰میلیون تومان نیز وام با سود ۱۲درصد با بازپرداخت ۸۴ ماهه به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی در خصوص زمان اجرای مرحله جدید طرح نیز می‌گوید: برای سال جاری جایگزینی پنج هزار کامیون فرسوده پیش‌بینی شده که با ارائه تسهیلات مذکور، از ماه آینده طرح خروج خودروهای باری فرسوده آغاز خواهد شد.

طرح خروج کامیون‌های فرسوده از سال ۸۱ آغاز شده، که به دلیل عدم تامین و عرضه کامیون‌های داخلی و خارجی، از سویی و همچنین مشکلات به وجود آمده در تامین منابع بانکی برای اعطای تسهیلات از سوی دیگر موجب شد تا طرح طبق زمان‌بندی در نظر گرفته شده پیش‌ نرود؛ به طوری که طی این مدت از مجموع شش‌هزار و ۳۸۸ دستگاه کامیون با عمر بیش از ۴۰ سال تنها ۴۰۰ دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج شده است؛ این در حالی است که تاخیر های به وجود آمده در اجرای طرح موجب شده تا متقاضیان به روند اجرای طرح در سال جاری بی اعتماد شوند.

نصیری در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی برای اجرای طرح در سال جاری وجود دارد، می‌گوید: مشکل اصلی تامین بودجه بود که این امر محقق شده، در خصوص کامیون نیز با توجه به رکود به وجود آمده در بازار خودروهای تجاری اجرای طرح یک فرصت مناسب برای خودروسازان است که به طور حتم آنها نیز استقبال خواهند کرد.

به گفته نصیری در سال جاری استفاده از خودروهای داخلی در جایگزینی خودروهای فرسوده مد نظر است؛ اما اگر متقاضی خواهان خودروی وارداتی باشد، می‌تواند با پرداخت مابه‌التفاوت خودروی مورد نظر خود را انتخاب کند.