تخصیص بودجه به تولید خودروهای سبز

مونامشهدی رجبی

باراک اوباما، رییس جمهوری‌ایالات متحده آمریکا در جلسه کاخ سفید که روز سه شنبه برگزار شد، تاکید کرد که ‌این کشور باید سرمایه‌گذاری در تولید سوخت‌های پاک و‌ایجاد اقتصادی سبز را افزایش دهد.

وی در جمع خبر نگاران تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در‌این بخش می‌تواند آینده اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد و جهان را در مسیر تازه‌ای به حرکت وا دارد‌.

اوباما افزود: ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی از دیگر پروژه‌هایی است که باید اجرا شود؛ زیرا می‌تواند تحولات تکنولوژیکی و صنعتی بزرگی در دنیا‌ایجاد کند. وی که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی خود به سرمایه‌گذاری در تولید سوخت‌های پاک و خودروهای سبز تاکید کرده بود در جلسه کاخ سفید هم سخنان گذشته خود را تکرار کرد.

اوباما در جلسه روز سه شنبه کاخ سفید در‌این مورد گفت: «ما موظف هستیم برای‌ایجاد نسل تازه‌ای از خودروها سرمایه‌گذاری کنیم و همان کاری را انجام دهیم که پدران ما در سال‌های قبل انجام دادند‌. اگر تلاش‌های آنها نبود، ما نمی‌توانستیم دنیایی‌این چنینی داشته باشیم‌. ما نیز باید برای ساخت دنیایی خوب برای نسل‌ آینده بشر تلاش کنیم.

به دنبال سخنان اوباما و طرح‌هایی که از ماه‌ها پیش در اقتصاد آمریکا اجرا شده است، مبالغ کلانی در اختیار دست‌اندرکاران صنعت خودرو قرار گرفت، تا پروژه‌های تولید خودروهای سبز را پیگیری کنند. دولت آمریکا اعلام کرده است‌میلیاردها دلار وام کم بهره را در اختیار سه شرکت فورد، نیسان و شرکت خودروسازی تسلا قرار می‌دهد تا با تکمیل تجهیزات کارخانه‌های خود زیرساخت‌های لازم برای تولید نسل تازه‌ای از خودروهای الکتریکی و خودروهای کم مصرف و هیبریدی را فراهم کنند‌.

طبق گزارش‌های موجود، از مجموع ۲۵میلیارد دلاری که در انتهای سال ۲۰۰۷ میلادی برای طرح توسعه تکنولوژیکی خودروها در‌این کشور تعیین شده است در مجموع ۶/۱میلیارد دلار آمریکا به شرکت نیسان و ۹/۵میلیارد دلار به شرکت فورد داده می‌شود‌. شرکت تسلا موتور که هم اکنون نیز به تولید خودروهای الکتریکی مشغول است ۴۶۵میلیون دلار آمریکا از‌این وام را تا اواسط ماه جولای دریافت می‌کند تا فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود را در ساخت خودروهای الکتریکی توسعه دهد.

کارشناسان بازار خودرو با اشاره به‌این مطلب که شرکت فورد آمریکا بیشترین میزان از کمک‌های مالی را دریافت می‌کند وشرکت‌های نا توان مالی از قبیل جنرال موتورز و کرایسلر از‌این بودجه بهره‌ای نخواهند برد، می‌گویند:

«اگر فورد نیز همچون جنرال موتورز و کرایسلر اعلام ورشکستگی می‌کرد نمی‌توانست از‌این بودجه استفاده کند.

‌این مساله از ان جهت اهمیت دارد که بیشتر از ۱۸‌میلیارد دلار از بودجه ۲۵‌میلیارد دلاری دولت برای‌این بخش صرف نشده است و از آنجا که فورد تنها شرکت آمریکایی باقی مانده در بازار است، بیشترین سهم از‌این بودجه را دریافت می‌کند. فورد با کمک ‌این مبلغ می‌تواند با سرعت زیادی رشد کند و جایگاه جنرال موتورز را در بازار آمریکا به دست آورد‌. استورات ما یک مسوول طرح تولید خودروهای سبز در آمریکا گفت: دلیل اصلی ارائه ‌این کمک مالی به خودروسازان توانمند کردن آنها برای ارتقای استاندارد مصرف سوخت و ارتقای فنی باتری‌های تولید شده در بازار آمریکا برای خودروهای تمام الکتریکی است‌.

اتحادیه بین‌المللی صنعت خودرو پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰۰هزار خودروی تمام الکتریکی در جهان تولید می‌شود که تنها یک درصد از مجموع خودروی تولید شده در دنیا خواهد بود‌.

ارائه بودجه به خودروسازان و تشویق آنها به تولید خودروهای پاک سبب می‌شود تا دست‌اندرکاران‌ این صنعت بتوانند سهم خودروهای الکتریکی را در بازار جهانی به تدریج افزایش دهند.

الن مولالی مدیر عامل شرکت فورد موتور آمریکا در این مورد می‌گوید: «ما در حال مطالعه روی ساخت تکنولوژی‌هایی در صنعت خودرو هستیم که نه برای صدها و هزاران خودرو بلکه برای میلیون‌ها خودرو در سراسر دنیا قابل استفاده باشد. فورد از‌این وام برای توسعه تکنولوژی موتور خودرو و تبدیل دو کارخانه مونتاژ کامیون به کارخانه تولید خودروهای الکتریکی استفاده می‌کند‌. فورد در نظر دارد در سال ۲۰۱۰ میلادی ونهای تمام الکتریکی را به بازار عرضه کند و در سال ۲۰۱۱ میلادی خودروهای تمام الکتریکی را که قدرت لازم برای طی مسافت ۱۰۰ مایل دارند، به بازار عرضه نماید.

شرکت نیسان نیز اعلام کرده است با استفاده از‌این وام تا سال‌ آینده میلادی خودروهای تمام الکتریکی خود را روانه بازار مصرف می‌کند.این شرکت در کارخانه ‌ایالت تنسی ۱۵۰‌هزار دستگاه خودروی الکتریکی تولید می‌کند و ظرفیت تولید باتری را به ۲۰۰ هزار عدد افزایش می‌دهد‌. نیسان خودروهای تمام الکتریکی خود را با مشارکت شرکت رنوی فرانسه به بازار عرضه می‌کند. شایان ذکر است بیشتر از ۷۰ شرکت خودروسازی و شرکت قطعه سازی در آمریکا درخواست خود را برای استفاده از‌این بودجه مصوب دولت برای توسعه تکنولوژی سبز درصنعت خودرو به دولت ارائه داده اند. اما‌این مبلغ تنها می‌تواند در اختیار شرکت‌های مهندسی و شرکت‌های فعال در بخش تحقیق و توسعه خودروهای سبز و فن‌آوری‌های مرتبط آن قرار گیرد.