دنیای اقتصاد- در حالی که هنوز حواشی انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران به طور کامل از بین نرفته و بازارهای کشور، طی دو هفته گذشته به شدت تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته‌اند، نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت امیدوارند از هفته آینده، بازار خودرو تکانی هر چند اندک خورده و به اصطلاح، روی غلتک بیفتد.به اعتقاد آنها، آغاز تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی، کم‌کم پای مشتریان را به بازار باز کرده و خرید و فروش، رونقی نسبی به خود خواهد گرفت. شاید طی هفته آینده در بازار خودرو روی دهد

آغاز پایان رکود

گروه خودرو- در حالی که هنوز حواشی انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران به طور کامل از بین نرفته و بازارهای کشور، طی دو هفته گذشته به شدت تحت تاثیر انتخابات قرار گرفته‌اند، نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت امیدوارند از هفته آینده، بازار خودرو تکانی هر چند اندک خورده و به اصطلاح، روی غلتک بیفتد.

به اعتقاد آنها، پایان یافتن ناآرامی‌های اخیر و همچنین آغاز تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی، کم‌کم پای مشتریان را به بازار باز و خرید و فروش، رونقی نسبی به خود خواهد گرفت. این در شرایطی است که طی هفته جاری، بازار خودرو، حال و هوای چند هفته گذشته خود را حفظ کرد و تغییر و تحول خاصی در نمودار قیمتی خودروها و همچنین میزان استقبال مشتریان پیش نیامد. البته طبق گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، برخی محصولات شرکت‌های خصوصی، مانند فولکس گل و هیوندایی ورنا، طی یکی دو ماه گذشته افزایش قیمتی قابل توجه را تجربه کرده‌اند که این موضوع با مشکلات تولید و تیراژ اندک آنها در رابطه است.

سایر خودرو‌های داخلی بازار ایران به جز پراید بنزین‌سوز معمولی که ۵۰‌هزار تومان گران شد، تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند.

نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند حتی با رونق گرفتن بازار طی هفته‌های پیش رو، افزایش قیمت خودروهای داخلی، بعید به نظر می‌رسد، چراکه عرضه خودروها به بازار، روندی مناسب داشته و با توجه به رکود چندین ماهه این بازار، فضا برای تقاضای مشتریان باز و تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. در واقع بازار خودرو ایران هم‌اکنون حالتی انبساطی به خود گرفته و ظرفیت پذیرش تقاضای تابستانی مشتریان به حدی که نمودار قیمت خودروها چندان صعود نکند را دارد.

ثبات در خانواده پژو

نگاهی به نمودار قیمتی خانواده پژو، از این نکته حکایت می‌کند که ۲۰۶ تیپ ۲ طی هفته جاری، تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرد و هم‌اکنون با قیمت ۱۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که تیپ ۳ و ۵ این محصول در صورت موجود بودن، قیمتی به‌ترتیب ۱۵‌میلیون و۶۰۰‌هزار تومان و ۱۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خواهند داشت. این دو جزو مدل‌های کمیاب ۲۰۶ به حساب می‌آیند.

اما سری هم به بازار مدل‌های صندوق‌دار پژو ۲۰۶ بزنیم . طی هفته جاری هیچ گونه تغییر خاصی در نمودار قیمتی این نوع خودروها به وجود نیامد، به نحوی که در حال حاضر ۲۰۶ صندوق‌دار v۹ با نرخ ۱۸‌میلیون ۸۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و v۸ نیز قیمتی برابر با ۱۶‌میلیون و۳۰۰‌هزار تومان دارد، همچنین v۲۰ که ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار به حساب می‌آید هم‌اکنون با نرخ ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به نظر می‌رسد با توجه به کم‌مصرف بودن اعضای خانواده پژو ۲۰۶، تقاضا برای آنها طی هفته‌های پیش رو افزایش یابد.

از ۲۰۶ که بگذریم به ۴۰۵ و پارس و روآ خواهیم رسید. آن طور که فعالان بازار می‌گویند طی هفته جاری قیمت این ۳ عضو خانواده پژو تغییر خاصی نکرد، به نحوی که در حال حاضر پژو ۴۰۵ بنزین‌سوز با نرخ ۱۲‌میلیون ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و پارس معمولی بنزینی نیز قیمتی برابر با ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان دارد، مدل ELX این محصول نیز با قیمت ۲۳‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

و اما یادی هم از پژو روآ، خودرویی که محبوبیت چندانی بین مشتریان ندارد و نرخ بازار آن کمتر از قیمت کارخانه‌ای‌اش است بکنیم.

در حال حاضر روآی بنزین‌سوز با قیمت ۸‌میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت پراید

گرانی ۵۰‌هزار تومانی پراید معمولی بنزین‌سوز را باید تنها تغییر به وجود آمده در نمودار قیمتی محصولات سایپا طی هفته جاری دانست. این مدل از پراید هم‌اکنون با نرخ ۷‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و سایپا ۱۴۱ نیز قیمتی برابر با ۷‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد. سایپا ۱۳۲ بنزین‌سوز هم با قیمت ۸‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. افزایش تقاضا برای پراید طی هفته‌های پیش رو به دلیل کم مصرف بودن و قیمت زیر ۱۰‌میلیون تومانی که دارد، محتمل به نظر می‌رسد.

اما سری هم به دو مونتاژی سایپا یعنی زانتیا و ریو بزنیم، محصولاتی که هفته با ثباتی را پشت سر گذاشته و تغییر خاصی در نمودار قیمتی آنها به وجود نیامد. در حال حاضر زانتیا با قیمت ۲۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و ریو نیز نرخی برابر با ۱۲‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد.

سمند، بدون تغییر

خانواده سمند هم هفته جاری را آرام و بدون تغییر پشت سر گذاشت، به نحوی که مدل معمولی آن در حال حاضر با قیمت ۱۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود و LX محبوب‌ترین مدل سمند نیز قیمتی برابر با ۱۵‌میلیون تومان دارد. همچنین سورن که چندی دیگر مدل ELXا۲۰‌میلیون تومانی آن به بازار می‌آید در حال حاضر با قیمت ۱۶‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد . این خودرو بیشترین افت قیمت را در بین مدل‌های سمند، طی ۹ ماه گذشته (دوران رکود بازار خودرو ایران) تجربه کرده است.

گرانی خصوصی‌ها

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، به‌رغم رکود چندین ماهه بازار خودرو ایران، برخی محصولات بخش خصوصی به دلیل مشکلات تولید و در نتیجه تیراژ اندک، طی یکی دو ماه گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

در حال حاضر ورنا که تحت برند هیوندایی موتورز کره در شرکت کرمان خودرو به مونتاژ می‌رسد، در مدل معمولی قیمتی برابر با ۱۸‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان دارد و فولکس گل نیز با نرخ ۱۸‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول نیز تحت برند فولکس واگن آلمان در کرمان خودرو به مونتاژ می‌رسد.

به گفته فعالان بازار، سایر مونتاژی‌های بخش خصوصی صنعت خودرو ایران تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرده‌اند. در این بین هم‌اکنون مزدا۳ تیپ ۳ با قیمت ۳۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و تیپ ۲ آن نیز قیمتی معادل ۳۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان دارد. ساده‌ترین مدل مزدا۳ یعنی تیپ ۱ نیز هم‌اکنون با نرخ ۳۰‌ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مزدا۳۰ در شرکت خصوصی گروه بهمن مونتاژ می‌شود.