ایسنا- مصوبه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۱۳۸۸ با شرایط جدید ابلاغ شد. رضا تقوی، رییس اداره جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا با اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: در طرح جدید قرار است تسهیلات ۵میلیون تومانی از سوی بانک‌ها پرداخت‌ شود؛ با این تفاوت که دیگر بانک‌ها تسهیلات وام خودرو را به مشتریان آزاد ارائه نمی‌دهند، بلکه تنها به کسانی که دارای خودرو فرسوده هستند، این تسهیلات ارائه می‌شود.

وی درباره بهره تسهیلات نیز یادآور شد: قبلا بهره این وام‌ها ۱۲درصد بود که ۵درصد آن را دولت به بانک‌ها یارانه‌ می‌داد و ۷درصد مابقی را بانک‌ها از مردم می‌گرفتند؛ ولی در حال حاضر تخفیف ۵درصدی نیز حذف شده و بانک‌ها سود ۱۲درصدی خود را از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند.

به گفته او کسانی که وام دریافت می‌کنند، ارزش اسقاط خودرو آنها یک‌میلیون تومان است، ولی کسانی که وام نمی‌گیرند، این ارزش ۵/۱میلیون تومان است.

تقوی با اشاره به این‌که ثبت‌نام از مشتریان در طرح جدید هنوز آغاز نشده است، یادآور شد: حدود ۱۵ روز تا اجرایی شدن این مصوبه زمان نیاز است؛ ولی ثبت‌نام از مردم بر عهده خودروسازان است.

او همچنین درباره این‌که آیا از سوی خودروسازان تسهیلاتی به مردم ارائه می‌شود نیز یادآور شد: ممکن است خودروسازان بتوانند تعداد محدودی را برای گرفتن تسهیلات تحت پوشش قرار دهند؛ ولی در این باره بیشتر فروش به صورت چکی را مد نظر داریم و باید دید عکس‌العمل متقاضیان چیست.

وی تصریح کرد: خودروهایی که تا پایان سال ۱۳۸۸ به سن فرسودگی می‌رسند، این سن برای آنها بیش از ۳۵ سال است. اگر خودرویی تا پایان امسال برای این کار اقدام کند، ارزش گواهی اسقاط خودرو جایگزین آن ۵/۱میلیون تومان است که در صورت یک سال دیر کرد برای اسقاط، یک‌میلیون تومان و در صورت دو سال دیرکرد، ارزش اسقاط آن ۵۰۰هزار تومان خواهد بود و این افراد تا پایان سال ۱۳۹۰ برای اسقاط خودرو مهلت دارند.

ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قصد دارد تا پایان سال ۱۳۹۰ حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند؛ این در حالی است که از سال ۱۳۸۵ تاکنون تنها حدود ۵۵۰هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده که از این رقم ۳۷۳هزار دستگاه خودرو جایگزین شده است و بقیه پول خود را دریافت کرده‌اند.