ایسنا - انجمن جهانی خودروسازان، ایران را به عنوان شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد.

انجمن جهانی خودروسازان با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران با تولید یک‌میلیون و ۵۱‌هزار و ۴۳۰ دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه ۱۶ جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است.

انجمن جهانی خودروسازان رشد تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۰۸ میلادی نسبت به سال قبل از آن ۵.۴‌درصد اعلام کرده است.

ایران بالاتر از ایتالیا!

اما نکته جالب در گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان این است که کشورمان از نظر تولید خودرو در سال ۲۰۰۸ میلادی بالاتر از کشور مطرحی مانند ایتالیا قرار گرفته است.

در این رده‌بندی، ایتالیا با تحمل افت شدید ۳/۲۰‌درصدی به تولید یک‌میلیون و ۲۳‌هزار و ۷۷۴ دستگاه خودرو در سال گذشته دست یافته و بعد از ایران در رتبه ۱۷ جهان جای گرفته است. پسرفت صنعت خودروسازی ایتالیا در سال گذشته میلادی در حالی رقم خورد که بزرگترین خودروساز این کشور یعنی فیات ماه‌ها به دنبال خرید خودروسازان بحران‌زده جهان مانند کرایسلر و اوپل بود و همچنان نیز به اجرای این سیاست مشغول است.

ایران باز هم پایین‌تر از ترکیه

از نکات جالب دیگری که می‌توان در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان در سال گذشته میلادی مشاهده کرد، این است که ایران باز هم نتوانست برای چندمین سال متوالی از نظر تولید خودرو از کشور همسایه خود یعنی ترکیه پیشی بگیرد و به این ترتیب ایران عنوان دومین خودروساز بزرگ خاورمیانه را در سال ۲۰۰۸ میلادی به خود اختصاص داد.

براساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان ترکیه در سال گذشته میلادی با ۳/۴‌درصد افزایش موفق به تولید یک‌میلیون و ۱۴۷‌هزار و ۱۱۰ دستگاه انواع خودرو شد.

با مقایسه تولید خودرو در ایران و ترکیه می‌توان متوجه شد که اگرچه کشورمان از نظر تولید خودرو از ترکیه پیشی گرفته است، اما از نظر تولید خودروهای تجاری نسبت به ترکیه عقب افتادگی داشته و همین باعث شده است تا کشورمان در مجموع از نظر تولید انواع خودرو از همسایه غربی خود عقب بماند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، تولید خودرو در ایران و ترکیه در سال گذشته به ترتیب به ۹۴۰‌هزار و ۸۷۰ و ۶۲۱‌هزار و ۵۶۷ دستگاه رسید.

این در حالی است که تولید خودروهای تجاری در ایران و ترکیه به ترتیب به ۱۱۰‌هزار و ۵۶۰ و ۵۲۵‌هزار و ۵۴۳ دستگاه رسید.

همچنین مقایسه آمار تولید خودرو در ایران و ایتالیا نشان می‌دهد که کشورمان از نظر تولید خودرو نسبت به ایتالیا برتری مناسبی داشته، اما باز هم در زمینه تولید خودروهای تجاری نسبت به کشور ایتالیا عقب افتاده است؛ هرچند که در مجموع کشورمان توانسته یک رتبه بالاتر از ایتالیا قرار گیرد.

خودروهای تجاری؛ پاشنه آشیل ایران

نکته قابل تامل دیگر که در رده‌بندی انجمن جهانی خودروسازان می‌توان به آن اشاره کرد، این است که از نظر تولید خودرو بدون احتساب خودروهای تجاری، کشورمان در سال گذشته میلادی توانسته بالاتر از کشورهایی مانند جمهوری چک، لهستان، بلژیک، ایتالیا و ترکیه در رتبه ۱۴ جهان جای گیرد، اما از نظر تولید خودروهای تجاری ایران رتبه‌ای بهتر از ۲۲ جهانی را کسب نکرده است.

ایران هفتم آسیا

از سوی دیگر ایران در سال گذشته میلادی توانست عنوان هفتمین خودروسازان بزرگ قاره کهن را از آن خود کند. در سال ۲۰۰۸ میلادی کشورهای ژاپن، چین، کره‌جنوبی، هند، تایلند و ترکیه توانستند در قاره آسیا رتبه‌های اول تا ششم را از نظر تولید انواع خودرو به خود اختصاص دهند و ایران نیز هفتم شد.

اما در حالی که از میان بیست تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی نیمی از آنها در سال گذشته کاهش تولید را تجربه کردند، بیشترین رشد نیز به کشورهای لهستان (۲۰‌درصد)، تایلند (۳/۸‌درصد)، برزیل (۲/۸‌درصد)، روسیه (۸/۷‌درصد)، ایران (۴/۵‌درصد)، چین (۲/۵‌درصد)، مکزیک (۶/۴درصد)، ترکیه (۳/۴‌درصد)، هند (۷/۲‌درصد) و جمهوری چک (۹/۰درصد) اختصاص یافت.

به این ترتیب می‌توان گفت که ایران در سال گذشته میلادی در میان ۲۰ خودروساز بزرگ دنیا دارای پنجمین رشد تولید بزرگ بوده است. همچنین ایران از نظر رشد تولید خودرو در سال ۲۰۰۸ میلادی در بین کل کشورهای جهان رتبه ۱۲ را از آن خود کرد.

کاهش ۷/۳‌ درصدی تولید جهانی

اما بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افت ۷/۳‌درصدی به ۷۰‌میلیون و ۵۲۶‌هزار و ۵۳۱ دستگاه رسید. از کل تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی ۲۰‌میلیون و ۶۴‌هزار و ۷۱۵ دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده و مابقی تولید نیز مربوط به سایر انواع خودروها بوده است. همچنین ژاپن با تولید ۱۱‌میلیون و ۵۶۳‌هزار و ۶۲۹ دستگاه خودرو عنوان بزرگترین خودروساز جهان را در سال گذشته میلادی از آن خود کرد. بعد از ژاپن نیز کشورهای چین و آمریکا رتبه‌های دوم و سوم را بدست آوردند.