گروه خودرو- در حالی که بسیاری از کارشناسان و مسوولان امر‌، احداث کارخانه خودروسازی در بابل را غیر اقتصادی دانسته و از این پروژه انتقاد می‌کنند‌، وزیر صنایع و معادن خبر از آغاز تولید خودرو در این کارخانه تا پایان سال جاری داد.

علی‌اکبر محرابیان در گفت‌و‌گوی روز گذشته خود با ایسنا عنوان کرده که در حال حاضر کار ساخت سوله‌های کارخانه مورد نظر در بابل تمام شده و تجهیزات ساخت خودرو نیز در تهران آماده و با انتقال آنها به بابل‌، کارخانه خودروسازی این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. وی مدعی شده تا پایان سال جاری‌، اولین خودرو تولیدی این کارخانه از خط خارج می‌شود.

اظهارات وزیر صنایع در شرایطی است که کارشناسان و مسوولان امر معتقدند احداث کارخانه خودروسازی در بابل به هیچ وجه صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر جنبه‌ دستوری دارد. در این زمینه حتی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که از مخالفان اصلی این پروژه به حساب می‌آید چندی پیش با انتقاد شدید از احداث کارخانه خودروسازی در بابل‌، این کار را غیراقتصادی خواند و گفت که با توجه به ظرفیت بالای تولید خودرو در کشور دیگر نیازی به ساخت کارخانه‌های جدید نبوده و باید به جای آن واحدهای قطعه‌سازی را گسترش داد.

کلنگ کارخانه خودروسازی بابل حدود ۲۰ ماه پیش در حالی به زمین خورد که ابتدا قرار بود این کارخانه میزبان خودرو چینی اس ۲۱ ( محصولی که بنا بود با همکاری مشترک ایران خودرو و چری چین به تولید برسد)باشد، اما محرابیان با ورود این محصول مخالفت و اعلام کرد که خودرویی ملی در بابل به تولید خواهد رسید. حال با توجه به اظهارات روز گذشته وی، باید منتظر ماند و دید کارخانه خودروسازی بابل که ایران خودرو سرمایه‌گذاری ۵‌میلیاردی در آن انجام داده‌، میزبان کدام خودرو خواهد بود؟ البته آن طور که از شنیده‌ها بر می‌آید‌، سمند‌، وانت پیکان و رانا جزو گزینه‌های اصلی میهمانی در بابل محسوب می‌شوند.

قرار است دولت، سرمایه‌گذاری ۴۰‌میلیاردی را در کارخانه خودروسازی بابل انجام دهد.