گمرک از کاهش می‌گوید، ایران‌خودرو از افزایش

مژگان میرزایی

عکس: حمید جانی‌‌پور

بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سه ماه ابتدایی سال جاری صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد کاهش ۸۴/۷۱‌درصدی را تجربه کرده است. آمار اعلام شده از سوی گمرک در حالی است که شرکت ایران‌خودرو آمار متفاوتی از صادرات خودرو در سه ماه ابتدایی سال جاری ارائه می‌کند.

به طوری که به گفته فیض بخش، مدیر صادرات شرکت ایران‌خودرو این شرکت در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نه تنها کاهش صادرات نداشته، بلکه رشد دو برابری صادرات خودرو را نیز تجربه کرده است.

ادعای ایران‌خودرو از رشد صادرات خودرو در حالی است که بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات خودرو در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد کاهش ۸۴/۷۱‌درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۶۲/۸۳ درصدی داشته است.

براساس آمار مذکور، طی این مدت خودروسازان در مجموع تنها دو هزار و ۴۶ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۱۰میلیون و ۳۷‌هزار دلار صادر کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

آمار اعلام شده از سوی گمرک در حالی است که فیض بخش مدیر صادرات شرکت ایران‌خودرو از صادرات شش هزار دستگاه انواع خودرو در سه ماه ابتدایی سال جاری خبر می‌دهد.

به گفته فیض بخش در سه ماه ابتدایی سال جاری، با وجود توقف صادرات پژو ۲۰۶صندوقدار، صادرات خودرو این شرکت، رشد دو برابری داشته است.

مدیر صادرات ایران خودرو همچنین در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد عنوان کردکه در سه ماه ابتدایی سال جاری این شرکت بدون احتساب پژو ۲۰۶SD در مجموع شش هزار دستگاه خودرو سواری صادر کرده است و با آغاز صادرات پژو ۲۰۶SD از تیرماه حجم خودرو‌های صادراتی این شرکت افزایش بیشتری خواهد یافت.

گفته قائم‌مقام صادرات ایران خودرو در حالی است که براساس آمار رسمی گمرک در سه ماه ابتدایی سال گذشته نیز خودروسازان در مجموع هفت ‌هزار و ۲۶۶ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۶۳‌میلیون و ۳۰هزار دلار به بازارهای هدف صادر کرده بودند.

از سوی دیگر، فیض بخش در خصوص تفاوت آمار اعلام شده این شرکت با گمرک می‌گوید: آمار صادراتی ایران‌خودرو بر اساس اظهار نامه‌های صادراتی اعلام شده و اسناد آن نیز موجود است.

به گفته فیض بخش، شرکت‌های خودروساز براساس اظهار نامه‌ها، آمار صادراتی خودرو را اعلام می‌کنند و ممکن است که آمار صادرات از سوی گمرک به درستی ثبت نشده باشد.

اظهارات مدیر صادرات شرکت ایران‌خودرو در حالی است که یکی از مسوولان گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن رد هرگونه اختلاف آمار در خصوص ادعای مدیر صادرات شرکت ایران‌خودرو مبنی‌بر عدم‌ثبت بخشی از آمار صادرات در سیستم ثبت گمرک کشور می‌گوید: عدم‌ثبت در سایت گمرک امکان‌پذیر نیست؛ زیرا برای کالایی که از مبادی رسمی کشور صادر می‌شود از سوی گمرک پروانه صادراتی صادر می‌شود و صادرات بدون دریافت این پروانه امکان‌پذیر نخواهد بود.

آمار مغایرتی ندارد

اظهارنظر مدیر صادرات شرکت ایران‌خودرو موجب شد تا طی نمابری به دفتر گمرک جمهوری اسلامی خواستار اعلام آمار تفکیکی صادرات شرکت‌های خودروساز در سه ماه ابتدایی سال جاری باشیم، که بر این اساس اداره گمرک جمهوری اسلامی طی نمابری ضمن رد هر گونه اختلاف در آمار صادراتی از سوی گمرگ اعلام کرد: آمار سه ماه صادرات خودرو سواری در سال جاری مجدد مورد بررسی قرار گرفت و هیچگونه مغایرتی با آمار اعلام شده مشاهده نگردید.

بر این اساس مسوولان گمرک در خصوص صادرات ۶‌هزار دستگاه خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو نیز اعلام کردند که صادرات خودرو در سال جاری از گمرکات محدود و مجهز به سیستم اسیکودا صورت می‌گیرد، بنابراین آمار اعلام شده دارای بالاترین سطح اطمینان است، بدیهی است در صورت دسترسی به اسامی گمرکات ترخیص ۶‌هزار خودرو صادراتی مورد ادعای شرکت ایران‌خودرو قابل‌بررسی خواهد بود.

از سوی دیگر گمرک اعلام کرده آمار صادرات مذکور مربوط به خودروهای سواری بوده که شامل ردیف تعرفه ۸۷۰۳ هستند و در صورتی که ایران‌خودرو مدعی صادرات سایر انواع خودرو غیر از ردیف تعرفه ۸۷۰۳ بوده بدیهی است با آمار منتشره از سوی گمرک مغایرت خواهد داشت.

بر این اساس ردیف تعرفه ۸۷۰۳ مختص خودروهای سواری بوده و با ردیف خودروهای تجاری متفاوت است.

رشد دو برابری صادرات سایپا تایید شد

از سوی دیگر محسن جوان معاون صادرات سایپا نیز از رشد صادرات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود که بر اساس اظهارات مسوولان گمرک، آمار اعلام‌شده از سوی مسوولان این شرکت با آمار گمرک مطابقت دارد.

براساس اظهارات مسوولان گمرک، شرکت سایپا در سه ماه ابتدایی سال جاری اقدام به ترخیص و صادرات هزار و ۶۹۰ دستگاه خودرو سواری کرده که این آمار در مقایسه با سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۱۹۶‌درصدی صادرات این شرکت در مقایسه با سال گذشته است.

به گفته مسوولان گمرک، این شرکت در سه ماه ابتدایی سال گذشته در مجموع ۵۷۰ دستگاه انواع خودرو را صادر کرده که با مقایسه آمار صادراتی این شرکت در سال جاری و سال گذشته می‌توان گفت ادعای این شرکت صحت دارد.

رتبه اول واردات به مصر رسید

همچنین بر اساس آمار رسمی گمرک، طی این مدت بیشترین حجم صادرات خودروسازان به کشور مصر صورت گرفته، به طوری که در سه ماه ابتدایی سال جاری در مجموع ۱۰۰۵ دستگاه انواع خودرو به این کشور صادر شده است .

پس از مصر کشور‌های عراق با ۹۶۲ و سنگال با ۳۶ دستگاه در رتبه‌های بعدی صادرات قرارگرفته‌اند.

امار ارائه شده از سوی گمرک در حالی است که در صورت مقایسه آمار صادرات سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دو ماه قبل مشاهده می‌شود که در خردادماه صادرات خودرو تنها به عراق صورت گرفته است به طوری که هر دو شرکت در این ماه ۴۲۴ دستگاه انواع خودرو صادر کرده‌اند و مابقی صادرات مربوط به دوماه ابتدایی سال جاری بوده است که با این شرایط می‌توان گفت خودروسازان از برنامه صادراتی خود در سال جاری عقب هستند.

از سوی دیگر اختصاص بخش اعظم بازار‌های صادراتی به مصر در سال جاری در حالی صورت گرفته، که سال گذشته کشورهای روسیه و سوریه بازارهای اصلی صادرات خودروسازان محسوب می‌شدند و خودروسازان داخلی برای حضور پر رنگ تر در این کشورها سایت‌های تولیدی نیز احداث کردند، با این حال در سال جاری هیچ صادراتی به این دو کشور صورت نگرفته است.