خبرگزاری فارس- دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد کرد: به منظور حل مشکل مالی خودروسازان و حمایت از این تولیدکنندگان یک موسسه مالی یا بانک با مشارکت قطعه‌سازان و خودروسازان ایجاد شود.

احمد نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود در صورتی‌که اعطای تسهیلات به صنعت خودروسازی همچنان با بی‌میلی بانک‌ها روبه‌رو باشد باید چه راهکاری برای نجات این صنعت اتخاذ کرد؟ گفت: در این صورت می‌توان با ایجاد یک موسسه مالی یا بانک شرایط لازم را برای حمایت از صنعت خودرو فراهم کرد یا به روش‌های مختلف فروش در جهت مرتفع کردن کمبودهای مالی خودروسازان حرکت کرد.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی بزرگترین چالش صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: بانک‌ها به اندازه صنایع رشد نکرده‌اند به طوری‌که هم‌اکنون گردش مالی خودروسازان بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان است، ولی بانک‌ها توانایی پرداخت این میزان تسهیلات را ندارند.

به گفته وی، در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاران حدود ۲۰درصد هزینه مورد نیاز برای تولید را به‌صورت آورده به همراه دارند و بقیه این سرمایه از طریق تسهیلات ارزان قیمت بانکی تامین می‌شود، این در حالی است که خودروسازان ایرانی فقط ۲۰درصد سرمایه مورد نیازشان را از طریق بانکها تامین کرده‌اند.

نعمت‌بخش ادامه داد: در گذشته تیراژ تولید خودروسازان کم بود و به همین دلیل از طریق پیش‌فروش و دریافت پول از مردم، گردش مالی خود را سامان‌دهی می‌کردند، ولی هم‌اکنون تیراژ تولید بالا رفته و بازار نیز رقابتی شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی مردم تمایلی به سپرده‌گذاری نزد خودروسازان برای تحویل مدت‌دار خودرو ندارند و به اصطلاح، خودروسازان می‌توانند با پول مردم کار کنند که این مساله تاخیر در پرداخت طلب قطعه‌سازان را برای شرکت‌های خودرویی در پی دارد.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو طی سال‌جاری تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود این عدد طی سال‌جاری بین یک میلیون و ۷۰۰هزار تا یک میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه خودرو باشد.

وی تاکید کرد: این رقم در صورتی محقق می‌شود که تسهیلات بانکی در اختیار صنعت خودرو و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده قرار گیرد در غیر این صورت ممکن است تولید خودرو طی امسال فقط ۱۰درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته باشد.