صورت‌های مالی ایران‌خودرو غیرشفاف است سند آن هم موجود

عکس: حمید جانی‌پور

حمیدرضا بهداد

ایمانی: یک ریال هم هزینه «رانا» نمی‌کنیم حتی اگر اقتصادی بوده باشد - «صورت‌های مالی ایران‌خودرو شفاف نیست»

- «پول نداریم به سهام‌داران سود بدهیم»

- «برای رانا یک ریال هم هزینه نمی‌کنیم»

- «بدهی ایران‌خودرو بیش از ۹‌هزار میلیارد و دارایی‌های آن ۱۰‌هزار میلیارد تومان است»

این گفته‌های جمشید ایمانی، قائم‌مقام مالی ایران‌خودرو است که در حاشیه همایش سازندگان قطعات و مجموعه‌های ‌خودرو که سه شنبه شب در سالن وزارت کار برگزار شد، بیان کرد. در این همایش که علاوه بر قائم مقام مالی ایران‌خودرو، مدیرعامل این شرکت نیز میهمان قطعه‌سازان بود، بیشتر مباحث به بحران نقدینگی بزرگ‌ترین ‌خودروساز خاورمیانه اختصاص یافت و مدیرعامل و قائم مقام مالی این شرکت، باز هم فرو رفتن ایران‌خودرو در گرداب مالی را به گردن مدیریت قبلی انداخته و ناشی از سرمایه‌گذاری‌های غیر اقتصادی در آن دوران دانستند.

ابهام در صورت‌های مالی ایران‌خودرو منطقی

هر چند کنایه وار و غیرمستقیم، اما این روزها ایران‌خودرویی‌های تازه آبی پوش شده، پی‌در‌پی از بحران مالی این شرکت گله کرده و از وضعیت نامناسب مالی شرکتی که بیش از ۳ ماه است آن را تحویل گرفته‌اند، زبان به اعتراض و نارضایتی می‌گشایند. به اعتقاد نجم‌الدین، مدیرعامل ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته طی دوران مدیریت منوچهر منطقی در این شرکت و سودده نبودن بیشتر آنها، بزرگترین ‌خودروساز خاورمیانه را به گرداب مالی فرو برده است. این در حالی است که قائم‌مقام مالی ایران‌خودرو پای خود را در انتقاد از وضعیت مالی شرکت، فراتر از اظهارات نجم‌الدین گذاشت و مدعی شد که صورت‌های مالی ایران‌خودرو در دوران مدیرعاملی منطقی، شفاف نیست.

ایمانی در واکنش به اینکه گفته می‌شود، مدیریت فعلی ایران‌خودرو قصد دارد تمام تقصیرها را در بروز بحران مالی در این شرکت به گردن مدیریت قبلی بیندازد، گفت: ایران‌خودرو شرکتی بورسی به حساب آمده و نمی‌توان در صورت‌های مالی آن به این راحتی‌ها عددسازی کرد. وی افزود: صورت مالی شرکت در تاریخ ۳۰ اسفند سال گذشته، بسته شده و مدیریت جدید، طی سال جاری مسوولیت ایران‌خودرو را بر عهده گرفته است، بنابراین اصلا توانایی دست بردن در آن را ندارد.

قائم‌مقام مالی ایران‌خودرو با بیان اینکه در دوران مدیریت پیشین شرکت، برخی منابع مالی قابل شناسایی، مورد شناسایی قرار نگرفته اظهار داشت: باتوجه به سندهای مالی موجود، وقتی این منابع مورد شناسایی قرار نگرفته، این معنی را می‌دهد که مدیریت قبلی، برآورد درستی از نقدینگی خود نداشته است و این؛ یعنی عدم شفافیت.

برای رانا یک ریال هم هزینه نمی‌کنیم

در حالی که مدیر پروژه رانای ایران‌خودرو از تعیین تکلیف این محصول طی یک ماه آینده خبر داد، قائم‌مقام مالی این شرکت تلویحا، تولید رانا را منتفی دانست. ایمانی با بیان اینکه با شرایط فعلی ایران‌خودرو بحرانی است، گفت: با این شرایط حتی اگر اقتصادی هم باشد یک ریال نیز برای رانا هزینه نمی‌کنیم.

وی در عین حال از ادامه بررسی‌های اقتصادی در زمینه آمدن یا نیامدن رانا که برند ملی ایران‌خودرو به حساب می‌آید، خبر داد.

رانا اواخر فروردین امسال با حضور مقامات ارشد صنعتی کشور، رونمایی و طی آن منوچهر منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو تودیع و نجم‌الدین به عنوان مدیرعامل جدید، معارفه شد. این محصول قرار بود اوایل سال آینده، تجاری سازی و روانه بازار شود اما با تغییرات مدیریتی که در ایران‌خودرو طی فروردین امسال صورت گرفت، تولید رانا نیز تشکیک و منوط به بررسی‌های بیشتر شد.

بدهی ۹‌هزار میلیاردی ایران‌خودرو

در حالی که طی مجمع چندی پیش ایران‌خودرو، بدهی این شرکت ۵‌هزار میلیارد عنوان شد، قائم مقام مالی ایران‌خودرو از بدهی ۹‌هزار میلیاردی بزرگترین‌خودروساز خاورمیانه خبر داد. ایمانی گفت: آنچه که از صورت‌های مالی برمی‌آید، نشان‌دهنده بدهی ۹‌هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو است.

وی با بیان اینکه دارایی‌های ایران‌خودرو بیش از بدهی‌های این شرکت است، تاکید کرد: ما در حال حاضر ۱۰‌هزار میلیارد تومان دارایی داریم ولی مشکل اینجا است که در شرایط فعلی نمی‌توانیم این دارایی‌ها را به اندازه ارزشی که دارد، به فروش برسانیم.

ایمانی در ادامه بر قطعی شدن عدم پرداخت سود به سهامداران طی سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: با شرایط مالی فعلی که گریبان ایران‌خودرو را گرفته، سودی به سهامداران خود نمی‌دهیم؛ چون پول نداریم.

منطقی می‌توانست قبول نکند

طی بیش از سه ماهی که منطقی از مدیرعاملی ایران‌خودرو برکنار شده، برخی از کارشناسان و مسوولان جدید ایران ‌خودرو نسبت به این موضوع که وی سرمایه‌گذاری‌هایی غیر اقتصادی در زمینه احداث سایت در داخل و خارج کشور انجام داده، انتقاد کرده و این موضوع را از عوامل اصلی بحران مالی شرکت عنوان می‌کنند.

این در شرایطی است که به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان، چون ایران‌خودرو شرکتی سیاسی به حساب آمده و دولت نفوذ زیادی در تصمیم‌گیری‌های آن دارد، شاید هر مدیر دیگری غیر از منطقی نیز بود برای ادامه کار، تن به خواسته‌های دولت از جمله همین احداث سایت در داخل و خارج از کشور می‌داد.

ایمانی در واکنش به این موضوع گفت:مدیریت قبلی ایران‌خودرو می‌توانست زیر بار تصمیمات تحمیلی نرفته و هزینه‌های گزافی را صرف سرمایه‌گذاری‌های غیر اقتصادی نکند.

قائم مقام ایران‌خودرو با بیان اینکه سایپا نیز در زمینه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی،گاهی تحت فشار قرار می‌گرفت، تاکید کرد: مدیریت سایپا به هیچ وجه زیر بار این تحمیل‌ها نرفت.

این گفته ایمانی در شرایطی است که کارشناسان، احداث سایت‌خودروسازی در کشورهایی مانند ونزوئلا را مورد انتقاد قرار می‌دهند و اتفاقا علاوه بر ایران‌خودرو، سایپا نیز در این کشور سایت تولیدی دارد.

تنوع محصولات کم می‌شود

اما مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در همایش قطعه‌سازان کشور به بیان راهکارهای خود برای رفع بحران مالی ایران‌خودرو صحبت به میان آورد و گفت: عدم سرمایه‌گذاری جدید برای افزایش ظرفیت، کاهش تنوع و افزایش تیراژ تولیدات، تعطیلی واحدها و سایت‌های ضررده و واگذاری شرکت‌های قطعه‌ساز وابسته به بخش خصوصی جزو راهکارهای عبور از بحران مالی پیش آمده برای ایران‌خودرو است.

نجم‌الدین تاکید کرد: از این به بعد هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جدیدی برای افزایش ظرفیت نخواهیم داشت و یک ریال از درآمدهای جاری صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نخواهد شد. او در بیان راهکار دیگر بهبود وضعیت مالی ایران‌خودرو تصریح کرد: تولیدات زیادی در شرکت داریم که تیراژ آن‌ها اقتصادی نیست و به همین دلیل تنوع تولیدات را کاهش داده و در مقابل تیراژ تولید‌ خودروهایی را که از نظر مصرف سوخت بهینه بوده و مورد پسند مردم هستند، افزایش خواهیم داد. به این ترتیب افزایش تیراژ، کاهش قیمت تمام شده‌خودروها را به دنبال خواهد داشت.

واحدهای قطعه‌سازی را واگذار می‌کنیم

نجم‌الدین در ادامه به غیر اقتصادی بودن فعالیت قطعه‌سازان وابسته به ایران‌خودرو اشاره و گفت: در حال حاضر تعداد زیادی شرکت داریم که کار قطعه‌سازی را انجام می‌دهند؛ در حالی که اصلا کار ما قطعه‌سازی نبوده و اشتباه است که وارد این کار شویم.

وی افزود: در حال حاضر همه شرکت‌هایی که کار قطعه‌سازی را برای ما انجام می‌دهند، به دلیل ساختار مالی بزرگ‌شان، قابل رقابت با بخش خصوصی نبوده و اقتصادی نیستند، بنابراین همه این شرکت‌ها را واگذار خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که بخش دیگر برنامه‌ها برای بهبود وضعیت، کوچک کردن و چابک‌سازی ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه است، خاطرنشان کرد: ساختار ایران‌خودرو بزرگ است و باید کوچک شود که این اصلاحات آغاز شده و انجام می‌شود. ایران‌خودرو باید شرکتی چابک، کوچک و باهزینه درآمد حساب شده باشد.

تعطیلی سایت‌های زیان ده

مدیرعامل ایران خودرو همچنین با بیان این‌که برنامه دیگر آن است که سایت‌های داخلی و خارجی با سودآوری فعالیت کنند و فعالیت غیرسودآور نداشته باشیم، تصریح کرد: قطعا سایتی که زیان‌ده باشد، چه داخلی و چه خارجی تعطیل خواهد شد، زیرا نمی‌توانیم در بخشی از شرکت درآمدی را کسب کرده و آن را به بخش دیگر بدهیم که از بین ببرد، بنابراین اگر سایت‌ها به سودآوری نرسند، قطعا تعطیل خواهند شد.

جمشید ایمانی، قائم مقام مالی ایران‌خودرو