گروه خودرو- طی هفته جاری همراه با بازگشت نسبی رونق به بازار خودرو قیمت برخی از محصولات دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو نیز افزایش یافت‌. از سوی دیگر با آغاز تعطیلات تابستانی برخی از شرکت‌های خودروساز که از ۱۵ تا ۲۳ مرداد ماه آغاز خواهد شد، بالطبع عرضه خودرو به بازار کاهش خواهد یافت که این امر نیز به دلیل آنکه در زمان اوج فروش در بازار به وجود می‌آید موجب می‌شود تا بازار باز هم با افزایش قیمت مواجه شود.به گفته فعالان بازار‌ خودرو‌، طی سال‌های گذشته معمولا بازار خودرو از اواسط مرداد ماه و با افزایش مسافرت‌های تابستانی رونق می‌گرفت اما در سال جاری و با توجه به همزمانی ماه رمضان با شهریور و کاهش مسافرت‌های تابستانی طی این ماه‌، بازه زمانی مذکور کمی ‌زودتر آغاز شده است.

فعالان بازار خودرو معتقدند رونق به وجود آمده تا دو سه هفته ادامه پیدا کرده و پس از آن بازار باز هم با رکود مواجه خواهد شد.

۲۰۶ بازهم گران شد

با شکست رکود در بازار خودرو که پیش‌بینی می‌شود از اواخر تیر ماه آغاز شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اولین خودرویی بود که طعم افزایش قیمت را تجربه کرد. این خودرو در هفته گذشته افزایش ۲۵۰‌هزار تومانی را در بازار خودرو تجربه کرد. در هفته جاری نیز با افزایش ۲۰۰‌هزار تومانی در بازار مواجه بود که این امر موجب شد تا قیمت این خودرو در بازار به ۱۴‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان برسد. افزایش ۴۵۰‌هزار تومانی پژو ۲۰۶‌هاچ بک طی دوهفته گذشته در حالی است که تغییر قیمتی خاصی در مدل‌های صندوق دار این خودرو طی این مدت به وجود نیامده است.

در حال حاضر ۲۰۶‌صندوق دار V۹ در بازار با قیمت ۱۸‌میلیون و ۸۰۰‌ تا ۱۹‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و V۸ نیز نرخی برابر با ۱۶‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان دارد‌. V۲۰ نیز به عنوان ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق دار‌، با قیمت ۱۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر پژو ۲۰۶‌، پژو ۴۰۵ بنزینی نیز با بازگشت رونق به بازار با افزایش قیمت مواجه شده، به طوری که این خودرو طی هفته گذشته افزایش ۵۰‌هزار تومانی را تجربه کرد و هم اکنون با نرخ ۱۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. اما برخلاف پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ در هفته جاری پژو روآ که با مشکل شماره گذاری روبرو است، کاهش ۵۰‌هزار تومانی را تجربه کرد و قیمت آن به قیمت ۸‌میلیون تومان در مدل بنزینی رسید.

ثبات در خانواده سایپا

اما بر خلاف ایران خودرو‌،محصولات شرکت سایپا هفته گذشته را با ثبات قیمتی سپری کرد. به نحوی که در حال حاضر پراید معمولی بنزینی با قیمت ۷‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پراید ۱۴۱ نیز قیمتی برابر با ۷‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان دارد. همچنین پراید ۱۳۲ نیز با همین نرخ به فروش می‌رسد. از سوی دیگر زانتیا‌ در حال حاضر نرخی برابر با ۲۷‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان دارد و ریو نیز هم اکنون با قیمت ۱۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

تندر-۹۰ و افزایش قیمت

علاوه بر پژو ۲۰۶ که از زمان بازگشت رونق به بازار با افزایش قیمت در بازار مواجه بود، تندر-۹۰ نیز طعم افزایش قیمت را چشید. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند‌، در حال حاضر مدل E۱ این خودرو نسبت به هفته گذشته با افزایش ۲۰۰‌هزار تومانی همراه بوده و قیمت آن هم اکنون در بازار به ۱۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان رسیده است. مدل E۲ فول‌ترین مدل تندر-۹۰ نیز طی مدت زمان مذکور با افزایش ۱۰۰‌هزار تومانی همراه بود و نرخ آن در بازار به ۱۴‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان رسید.