مونا مشهدی رجبی - شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا اولین خودروسازی بود که به دلیل ناتوانی در تامین نیازهای مالی جاری مجبور به اعلام ورشکستگی شد. طبق گزارش‌های موجود این شرکت در روز سی ام ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی رسما از کار کناره‌گیری کرد و هم‌اکنون با گذشت بیش از سه ماه از آن تاریخ نتوانسته است با اقتدار به بازار باز گردد اما در روزهای آخر ماه جولای اخباری در مورد ترکیب جدید هیات مدیره شرکت کرایسلر مخابره شده است.

هیاتی که قرار است تا چند ماه آینده مدیریت استراتژیک این شرکت خودروسازی را بر عهده بگیرد، ولی مساله این است که اعضای تازه این هیات نیز از توانمندی‌ها و قابلیت‌های لازم برای هدایت یک شرکت قدرتمند برخوردار نیستند. اریک مرکل، یکی از تحلیل گران بازار خودرو در این مورد می‌گوید: «این تیم جدید نمی‌تواند ساختار مالی کرایسلر را اصلاح کند و موجب رشد سودآوری و درآمد آن شود. برنامه‌هایی که آنها برای تولید ارائه داده‌اند به گونه‌ای است که قدرت رقابت با دیگر رقبای فعال در بازار را ندارد.

کیفیت طراحی مدل‌های تازه کرایسلر و قدرت موتور تعریف شده برای خودروهای تازه کرایسلر مطابق با استانداردهای چند سال پیش است؛ در حالی‌که ۱۸ ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد.

نه عضو هیات مدیره این شرکت تازه به همراه نماینده دولت کانادا از روز دوشنبه تاکنون در ایالت میشیگان حضور دارند تا اولین جلسه خود را برگزار کنند.

اما یکی از اعضای این هیات نظر بسیاری از تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است. این فرد لود گابسس نماینده دولت کانادا در این هیات است؛ اما وی هیچ تجربه‌ای در صنعت خودرو ندارد و تاکنون در هیچ بخش مرتبط با صنعت خودرو همکاری نداشته است.

این مساله توجه شمار زیادی از فعالان بازار را به خود جلب کرد و با انتقادات زیادی روبه‌رو شد. این بی‌تجربگی خود باعث می‌شود تا این عضو قدرت لازم برای ارتقای توانمندی‌های صنعتی کرایسلر را نداشته باشد.

پیک لاپورت، یکی از تحلیل گران در این مورد گفت: «واقعا جای تاسف است که کرایسلر بعد از طی کردن آن روزهای سخت و ورشکستگی باز هم نتوانسته تیمی‌برای مدیریت ایجاد کند که قدرت لازم برای ایجاد تحول در کرایسلر را داشته باشد.»

وی ادامه داد: «من اطلاعات زیادی در مورد وی ندارم؛ ولی می‌دانم در شرایطی که می‌توان از آن به عنوان بحرانی‌ترین شرایط در تاریخ صنعت خودرو نام برد، فردی را در راس کرایسلر قرار دادیم که هیچ تجربه‌ای در صنعت خودرو ندارد و حتی نمی‌داند برای حل مشکلات کوچک از چه راه‌هایی استفاده کرد.

بدون شک ناتوانایی هیات مدیره و تیم اجرایی کرایسلر در شش سال گذشته سبب شد تا این شرکت به وضع کنونی دچار شود و با ادامه این روند تا چند سال آینده نه تنها اوضاع بهتر نمی‌شود بلکه هر روز نابسامان‌تر خواهد شد.

اما تونی فاریا، استاد اقتصاد دانشگاه ویرجینیا بر این باور است که حضور فردی که تجربه فعالیت در صنعت خودرو ندارد نمی‌تواند دلیلی برای شکست برنامه‌های آتی این شرکت باشد. وی در این مورد می‌گوید: «افرادی که در هیات مدیره کرایسلر تازه هستند، سال‌ها تجربه تجارت و حضور در فعالیت اقتصادی دارند بنابراین با پیچ وخم بازار آشنا هستند و می‌توانند شرکت را از نظر اقتصادی نه از نظر فنی هدایت کنند. این مسوولیتی است که هر هیات مدیره‌ای بر عهده دارد.

هیچ یک از هیات‌های مدیره در شرکت‌های صنعتی کنترل فنی کار را بر عهده ندارند بلکه همگی مدیریت اقتصادی و استراتژیک را عهده‌دار هستند.

به هر حال این اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی آمریکا است که فردی برای مدیریت یک شرکت انتخاب می‌شود که تجربه‌ای در این زمینه ندارد و همین مساله انتقادهای زیادی را برانگیخته است. حال باید منتظر باشیم تا ببینیم نتیجه این انتقادات و مخالفت‌ها با انتصاب این فرد در هیات‌مدیره نیو کرایسلر چه می‌شود؟