فارس- شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد یک کارخانه خود در‌ایالت کالیفرنیای آمریکا را تعطیل خواهد کرد که طی آن ۳۵‌هزار نفر بیکار خواهند شد.

هفته نامه تایم طی گزارشی از ادامه بحران در صنعت خودروسازی‌ایالت کالیفرنیای آمریکا مرکز اصلی تولید خودرو در‌این کشور خبر داد.

بر اساس‌این گزارش شرکت خودروسازی تویوتا در نظر دارد یک کارخانه خود را در‌این‌ایالت که آخرین کارخانه فعال در ساحل غربی است، تعطیل کند.‌این تصمیم با واکنش تند گروه‌های کارگری و سیاستمداران در‌ایالت کالیفرنیا مواجه شده است.

این نخستین بار است که شرکت تویوتا فعالیت‌های خود را در‌این‌ایالت محدود می‌کند.

معاون شرکت تویوتا با دفاع از‌این تصمیم گفت:‌این، تصمیم ما نبود. شریک تویوتا یعنی شرکت جنرال موتورز در ماه ژوئن از‌این کارخانه خارج شد و بنابراین فعالیت‌این کارخانه برای تویوتا غیرسودآور شد.

آتوشی نیمی‌افزود: بعد از تصمیم جنرال موتورز برای ترک مشارکت خود در کارخانه نومی‌شرکت تویوتا به مرور راه‌های جایگزین خود با توجه به شرایط خاص و کنونی بازار پرداخت. وی در ادامه گفت: پس از مطالعات انجام شده ما به‌این نتیجه رسیدیم که در میان مدت از نظر اقتصادی به صرفه نیست فعالیتمان در کارخانه مزبور را ادامه دهیم.

بر اساس‌این گزارش محل کارخانه نیز در بسته شدن آن دخیل بوده است. مقامات تویوتا معتقدند، کالیفرنیا محل پرهزینه‌ای برای تولید خودرو است از همین رو در نظر دارند‌این کارخانه را به کانادا یا تگزاس منتقل کنند.

تویوتا تلاش بسیاری دارد تا فعالیت‌های خود را در سطح کنونی استمرار بخشد، اما زیان‌های سنگین طی ۱۵ ماه گذشته مانع مهمی‌در‌این راه است. تویوتا در آخرین سال مالی خود ۷‌میلیارد دلار زیان کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با زیان بیشتری روبه‌رو شود.

دیوید کول، تحلیلگر مرکز تحقیقات خودرو در‌این باره گفت: تویوتا هیچ چاره دیگری به‌جز کاهش تولید خود در آمریکا ندارد و با توجه به قدیمی‌بودن کارخانه نومی‌تصمیم گرفت آن را تعطیل کند. تویوتا کارخانه‌های جدیدتری در کنتاکی، ایندیانا، تگزاس و آلاباما دارد.

براساس‌ این گزارش، تعطیلی فعالیت‌های تویوتا در کالیفرنیا ضربه سنگینی به اقتصاد بحران زده کالیفرنیا است. بیش از ۵‌هزار نفر در ‌این کارخانه کار می‌کنند و به علاوه ۳۰‌هزار فرصت شغلی نیز به طور غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند.

تعطیلی کارخانه مذکور همچنین درآمدهای دولت محلی کالیفرنیا را کاهش می‌دهد.