گروه خودرو - هرچند خودروسازان داخلی در چهار ماه ابتدایی سال جاری توانستند تا حدودی کاهش صادارت خودرو را جبران کنند، اما بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی در مردادماه خودروسازان باز هم با کاهش صادرات مواجه شدند.

بر اساس این آمار در پنج ماه ابتدایی سال جاری خودروسازان کاهش ۲۱/۱۱‌درصدی را از لحاظ تعداد و کاهش ۶۰/۲۸‌درصدی را از لحاظ ارزش در مدت مشابه سال قبل تجربه کردند.

بر اساس این آمار در پنج ماه ابتدایی سال جاری خودروسازان در مجموع ۱۳‌هزار و ۷۷۹ دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش ۸۱‌میلیون و ۲۲‌هزار دلار صادر کردند در حالیکه در مدت مشابه سال قبل خودروسازان در مجموع ۱۵‌هزار و ۵۱۹ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۱۲۲‌میلیون و ۳۹‌هزار دلار انواع خودرو را به کشورهای مقصد صادر کرده بودند.

کاهش صادرات خودرو در مرداد ماه در حالی است که معاونت صادرات ایران خودرو در ماه های ابتدایی سال جاری توقف صادرات پژو ۲۰۶ SD را عمده دلیل کاهش صادرات خودرو عنوان کرد و معتقد بود که با آغاز صادرات این خودرو حجم صادراتی خودروسازان افزایش خواهد یافت. اما آغاز صادرات این خودرو نیز که از ماه گذشته آغاز شد، نتوانست موجب افزایش حجم صادرات خودرو شود به طوریکه با آغاز صادرات این خودرو در ماه گذشته خودروسازان تنها توانستند تا حدودی کاهش صادرات ماه های ابتدایی سال را جبران کنند که این امر نیز تنها در تیر ماه محقق شد و در مرداد ماه مجددا خودروسازان با کاهش صادرات مواجه شدند.

همچنین بر اساس آمار رسمی گمرک در پنج ماه ابتدایی سال جاری کشورهای عراق ،مصر و روسیه، کشورهای مقصد خودروسازان برای صادرات خودرو بوده‌اند، به طوری که طی این مدت در مجموع ۱۱‌هزار و ۵۷۱دستگاه خودرو به ارزش ۶۶‌میلیون و ۸۶‌هزار دلار خودرو به کشور عراق ،یک‌هزار و ۵ دستگاه خودرو به ارزش سه‌میلیون و ۸۲۳‌هزار دلار به کشور مصر و ۴۰۰‌دستگاه انواع خودرو به ارزش چهار‌میلیون و ۲۴‌هزار دلار به روسیه صادر شده است.