گروه خودرو - در سال ۱۳۸۶ طی توافقنامه‌ای بین سازمان بهزیستی و گروه خودروسازی سایپا، ماموریت طراحی و ساخت تجهیزات خودروهای ویژه معلولان و جانبازان به شرکت پارس خودرو به عنوان قدیمی‌ترین خودروساز کشور محول شد.

حیدر مغنی، نماینده ویژه مدیرعامل پارس خودرو در امور معلولین و جانبازان، درباره اینکه شرکت پارس خودرو در این پروژه چند نوع معلولیت و چه خودروهایی را در نظر گرفته است و دلایل انتخاب این خودروها چیست، می‌گوید: در کل شرکت پارس خودرو پنج نوع معلولیت عمده و اساسی که بیشترین طیف معلولین و جانبازان را شامل می‌شود، در نظر گرفته است و با توجه به چهار مدل خودرو مگان، تندر۹۰، پراید GTX و پراید ۱۴۱ در نظر گرفته شده در این طرح ۲۰ نوع معلولیت را در بر می گیرد.

مغنی در پاسخ به این سئوال که دلیل کاهش افراد معرفی شده در طرح مذکور چیست ،چرا که در خبرها آمده بود که بیش از ۱۲‌هزار نفر در ثبت نام اولیه و فراخوان سازمان بهزیستی شرکت کرده‌اند، ولی فقط ۲۰۰۰‌نفر به شرکت پارس خودرو معرفی شده‌اند می‌گوید: سازمان بهزیستی در ثبت نام اولیه و ثانویه از متقاضیان دچار اشتباهاتی شده بود؛ به این معنی که با وجود این‌که شرکت پارس خودرو سعی در پوشش کلیه معلولیت‌ها را داشت، ولی باز هم محدودیت‌هایی در نوع و تعداد تجهیزات تولیدی وجود داشت که ثبت نام اولیه بدون توجه به این موضوع انجام شده بود.

وی ادامه داد: لازم بود که در فاز اول تعداد محدودی ثبت نام و به این شرکت معرفی شوند تا با تولید و ارائه محصولات به ایشان بتوان مشکلات موجود را شناسایی و رفع کرد. در این راستا سازمان بهزیستی تعداد ۲‌هزار نفر از واجدان شرایط را به صورت دو فاز‌هزار نفری به این شرکت معرفی کرد که پس از دریافت اطلاعات، دعوتنامه‌های آنان برای تکمیل وجه ارسال شد که تنها ۷۰۰‌نفر اقدام به تکمیل وجه کردند و خودرو به ۶۰۰نفر از آنان به طور کامل تحویل شده است.

همچنین مغنی در مورد اینکه دلیل عدم ارائه خودروها با گیربکس اتوماتیک به جانبازان چیست،پاسخ می‌دهد که در طول این پروژه هیچ یک از مسوولان شرکت پارس خودرو و گروه خودروسازی سایپا صحبتی در مورد ارائه خودرو با گیربکس اتوماتیک نکرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد :تحویل خودرو با گیربکس اتوماتیک کار جدیدی نیست که بتوان به آن به صورت یک پروژه داخلی نگاه کرد و علاوه بر این تحمیل هزینه‌ای بین ۲ تا ۳‌میلیون تومان به یک فرد جانباز یا معلول برای تنها یک گزینه از تجهیزات، کار پسندیده‌ای نیست.

وی می‌افزاید: شرکت پارس خودرو در این زمینه درباره دو گزینه از گزینه‌های ارائه شده به نام‌های سیستم تعویض دنده اتوماتیک (AMT) و سیستم کلاچ برقی که هر دو از دستاوردهای مهندسان داخلی است، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده که نصب آنها بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه تر و کاربردی تر از نصب گیربکس اتوماتیک است.

نماینده ویژه مدیرعامل پارس خودرو در امور معلولین و جانبازان در مورد خدمات پس از فروش خودروهای ارائه شده می‌گوید: اخیرا طی فراخوانی از کلیه صاحبان خودروهای دارای تجهیزات معلولان و جانبازان در تهران درخواست شده تا به عنوان فاز اول جهت رفع ایرادات احتمالی و بازآموزی به نمایندگی‌های اعلام شده مراجعه کنند تا به صورت رایگان به بررسی و رفع ایرادات احتمالی بپردازیم. این اقدامات به زودی در کلیه استان‌های کشور نیز انجام خواهد شد.