ایسنا - مدیر بهینه‌سازی انرژی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اظهارات نماینده ایران خودرو در خصوص عدم ابلاغ استاندارد ۲-۴۲۴۱ مربوط به معیارهای مصرف سوخت غیرواقعی است. حمیدرضا فیض‌آبادی با بیان این مطلب افزود: تنها استاندارد ملی برای مصرف سوخت خودروهای بنزین‌سوز، استاندارد ۲-۴۲۴۱ است و هیچ استاندارد دیگری در این زمینه وجود ندارد. وی با بیان این‌که طبق ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه تنفیذ شده در ماده ۲۰ قانون برنامه چهارم توسعه، متولی تعیین معیار مصرف سوخت خودروها، کمیته پنج نفره مرکب از وزارت نفت به عنوان مسوول کمیته، وزارت صنایع و معادن، سازمان حفاظت محیط زیست، موسسه استاندارد و وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: این کمیته در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۱۳۸۵ بازنگری استاندارد ملی ۲-۴۲۴۱ در زمینه معیار مصرف سوخت خودروها را مصوب کرده است. در ابتدای سال ۱۳۸۶ نیز این استاندارد توسط سازمان استاندارد به تمام شرکت‌ها ابلاغ شده است.

فیض‌آبادی با بیان این‌که در استاندارد ۲-۴۲۴۱ طرح برچسب مصرف سوخت، ارقام مصرف سوخت و رتبه‌های مربوط به آن به طور دقیق مشخص شده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از خودروهای تولید داخل از جمله پژو ۴۰۵ و وانت پیکان که با تکنولوژی بیش از۳۰ سال پیش تولید می‌شوند، مصرف سوخت بسیار بالایی نسبت به خودروهای مشابه خارجی داشته و خارج از محدوده استاندارد قرار می‌گیرند. وی ادامه داد: برچسب مصرف سوخت الصاقی روی خودروهای پژو پرشیا و پژو ۴۰۵ نیز واقعی نیست. در برچسب الصاقی روی این خودروها، رتبه مصرف سوخت آن‌ها D درج شده است، در حالی که رتبه واقعی مصرف سوخت آن‌ها G است. وانت پیکان نیز به دلیل مصرف سوخت بسیار بالا، اصلا در رتبه‌های استاندارد مصرف سوخت قرار نداشته و رتبه‌ای دریافت نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: بنابراین اظهارات نماینده ایران خودرو در خصوص عدم ابلاغ استاندارد ۲-۴۲۴۱ درست نیست و زمانی که استانداردی تصویب شده و کد ملی دریافت می‌کند، به معنای ابلاغ آن است؛ ضمن آن‌که متن استاندارد ۲-۴۲۴۱ در حال حاضر در سایت سازمان استاندارد نیز موجود بوده و اعداد معیار مصرف سوخت در متن آن مشخص شده است.

مدیر بهینه‌سازی انرژی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این‌که از خودروسازان انتظار می‌رود به جای کتمان استانداردهای ملی و ابلاغی کشور، جهت تطبیق تولیدات خود با معیارهای مربوطه اقدام کنند، خاطرنشان کرد: درست نیست که ایران خودرو، هم برچسب مصرف سوخت غیرواقعی روی برخی خودروهای تولیدی خود نصب کرده و هم اصل وجود یک استاندارد ملی و ابلاغ شده را کتمان کند. وی افزود: به هرحال طبق استاندارد ملی ۲-۴۲۴۱ رتبه مصرف سوخت خودروهای پژو پرشیا و پژو ۴۰۵ شاخص G بوده و رتبه D درج شده در برچسب‌های الصاقی روی این خودروها غیرواقعی است. وی افزود: همچنین از سازمان استاندارد نیز انتظار می‌رود که به عنوان سازمان ناظر بر رعایت استانداردها، اقدامات قاطع خود را در جهت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر استانداردهای مصوب و ابلاغی کشور به عمل آورد.