گروه خودرو - بالاخره پس از ۱۲ روز کش و قوس میان پلیس و خودروسازان بر سر نصب ترمز ضدقفل (ABS) روی خودروهای داخلی، جنجال ABS پایان یافت و با امضای توافق‌نامه‌ای میان وزارت صنایع و راهور ناجا، شماره‌گذاری پژو ۴۰۵، روآ و تندر-۹۰ از سر گرفته شد. شماره‌گذاری این سه خودرو ۱۳ روز پیش به دلیل عدم نصب ترمز ضدقفل توسط پلیس متوقف شد و این موضوع نرخ ۴۰۵ و تندر-۹۰ E۰ را در بازار افزایش داد.

بنابر گزارش‌های موجود، در جلسه‌ای که پنج‌شنبه گذشته بین وزارت صنایع و راهور ناجا صورت گرفت، پلیس جدول ارائه شده از سوی خودروسازان برای نصب ترمز ضد قفل را پذیرفت و متعاقب آن، شماره‌گذاری پژو ۴۰۵، روآ و تندر-۹۰ نیز از سر گرفته شد. ماجرای تقابل خودروسازان و پلیس در زمینه نصب ترمز ضد قفل،اگرچه قدمتی حدودا یک ساله دارد، اما ۱۲ روز پیش با اقدام ناگهانی پلیس مبنی بر توقف شماره‌گذاری پژو ۴۰۵، روآ و تندر-۹۰، این تقابل به اوج خود رسید و واکنش‌های تندی را از سوی طرفین در پی داشت. سایپا دومین خودروساز ایران، هرچند ابتدا موضعی موافق پلیس را در زمینه نصب ABS گرفت، اما در مرحله بعد اعلام کرد نمی‌تواند پرایدهای خود را مطابق با بازه زمانی مورد نظر پلیس، به ترمز ضدقفل مجهز کند. این شرکت البته به فاصله کوتاهی بار دیگر موضع خود را تغییر و از توافق ضمنی خود با پلیس خبر داد.

این در شرایطی است که ایران‌خودرو در طول ۱۲ روزی که شماره‌گذاری محصولاتش، متوقف بود، همواره موضعی مخالف گرفت و اعلام کرد که «پلیس، تنها مجری قانون است.» از آن سو پلیس نیز فارغ از آنکه بزرگ‌ترین خودروساز ایران چه برداشتی از وظایف این نهاد دارد، اگرچه شماره‌گذاری تندر-۹۰ و روآ را پس از چند روز از سر گرفت، اما ۱۲ روز تمام اجازه پلاک شدن پژو ۴۰۵، پر تیراژترین محصول ایران‌خودرو را نداد. حال با پایان یافتن جنجال ABS در مقطع زمانی فعلی به واسطه پذیرفته شدن جدول زمان‌بندی پیشنهادی خودروسازان در زمینه نصب این ترمز از سوی ناجا، باید منتظرسرانجام ماجرای ABS و سرنوشت جدول زمانبندی ارائه شده بود.