ایسنا - خودروسازان داخلی در ۹ ماهه امسال در زمینه تولید وسایل حمل‌و‌‌نقل عمومی کاهش تولید را در دو بخش اتوبوس و ون تجربه کردند، در حالی که تولید مینی‌بوس با افزایش مواجه شد. هم‌اکنون ون، مینی‌بوس و اتوبوس سه وسیله حمل‌و‌‌نقل عمومی به‌شمار می‌روند که توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شوند؛ با این وجود، آمار نشان می‌دهد که در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل تولید ون و اتوبوس به شدت کاهش یافته، در حالی که تولید مینی‌بوس که کمتر در سفرهای درون‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، با افزایش خیره‌کننده‌ای مواجه شده است. بر این اساس مجموع تولید وسایل حمل‌و‌‌نقل عمومی در کشور در ۹ ماهه امسال به چهار هزار و ۷۱۰ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۴/۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. به صورت تفکیک شده نیز تولید ون در ۹ ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۰۰ درصد کاهش یافت. در این مدت فقط چهار دستگاه ون کاروان توسط شرکت سایپا تولید شد، در حالی که گروه بهمن هیچ تولیدی در این زمینه نداشت. این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته هزار و ۹۵۳ دستگاه ون در کشور تولید شده بود که عمده این تولید مربوط به ون نارون گروه بهمن بود. کاهش شدید تولید ون در کشور در حالی رخ داده که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند ون‌های وارداتی به ویژه از چین به هیچ عنوان کیفیت لازم را برای حمل‌و‌‌نقل مسافران درون‌شهری ندارند.

اما در گروه اتوبوس که هفت شرکت تولیدکننده وجود دارد، تولید در ۹ ماهه امسال در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد کاهش یافت و به هزار و ۸۷۹ دستگاه رسید.

آخرین آمارهای وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد که اتوبوس‌های تولید شده در ۹ ماه امسال به ترتیب حجم تولید شامل اتوبوس شهری گازسوز، اتوبوس شهری اسکانیا، اتوبوس ولوو، اتوبوس اسکانیا، اتوبوس بنز شهری، اتوبوس بنز بین‌شهری، اتوبوس مان RO۷، اتوبوس مگاترنس و اتوبوس شهری تولید زامیاد بوده‌اند. این در حالی است که در مدت زمان یادشده هیچ تولیدی در زمینه اتوبوس شهری پیشرو یدک، اتوبوس شهاب شهری و اتوبوس شهاب گازسوز صورت نگرفت. از سوی دیگر در گروه مینی‌بوس تنها چهار شرکت ایران خودرو دیزل، زامیاد، سایپا‌دیزل و گروه بهمن فعالیت می‌کنند که تولید این محصول در ۹ ماه امسال با رشد خیره‌کننده ۱۲۶‌درصدی به دو هزار و ۸۲۷ دستگاه رسید. در این مدت چهار مدل مینی‌بوس کروز توسط ایران خودرو دیزل، مینی‌بوس آذر توسط زامیاد، میدی‌باس یوتانگ توسط سایپا دیزل و مینی بوس ایسوزو توسط گروه بهمن تولید شد.

در آذر ماه امسال نیز تولید ون و اتوبوس توسط خودروسازان داخلی با کاهش روبه‌رو شد، در حالی که تولید مینی‌بوس با افزایش ۱۴۷ درصدی همراه بود.