خبرگزاری فارس- نشریه تخصصی اکونومیست طی مقاله‌ای به بررسی صنعت خودروسازی آمریکا پرداخت و تحولات این صنعت را از دوران اوج شکوفایی و رشد تا بحران و ورشکستگی شرکت‌های بزرگ خودروسازی بررسی کرد.

این نشریه در ابتدای این مقاله نوشت، در اول ژوئن سال گذشته شرکت جنرال‌موتورز آمریکا که تا سال ۲۰۰۸ بزرگترین خودروساز جهان به حساب می‌آمد، اعلام ورشکستگی کرد. میزان بدهی‌های این شرکت دو برابر میزان دارایی‌های آن اعلام شده بود.

یک ماه بعد شرکت کرایسلر نیز که کوچکترین خودروساز در بین سه غول بزرگ خودروساز آمریکا به شمار می‌رفت، اعلام ورشکستگی کرد و تنها شرکت فورد توانست از مهلکه ورشکستگی در امان بماند، ولی میزان فروش این شرکت نیز طی سال ۲۰۰۹ به شدت کاهش یافت. افزایش قیمت هر گالن بنزین به ۴ دلار در تابستان ۲۰۰۸ به همراه تشدید بحران مالی در آمریکا و ورشکستگی موسسه لمن برادرز سرانجام صنعت خودروسازی آمریکا را به زانو درآورد. این در حالی است که ده سال پیش شرکت‌های جنرال‌موتورز، فورد و کرایسلر حرف اول را در صنعت خودروسازی جهانی می‌زدند و با ارائه خودروهای پیشرفته، انواع خودروها را برای سلیقه‌های مختلف مشتریان عرضه می‌کردند. طی ده سال گذشته کتاب‌ها و مقالات زیادی در خصوص رشد و شکوفایی صنعت خودروسازی آمریکا و آینده درخشان این صنعت نوشته شد چرا که کمتر کسی فکر می‌کرد، آمریکا با بحران مالی و اقتصادی روبه‌رو شود و سرنوشت صنایع خودروسازی این کشور به این وضعیت دچار شود. به لطف کمک مالی ۵۰ میلیارد دلاری دولت اوباما به جنرال‌موتورز و کمک ۱۶ میلیارد دلاری به شرکت کرایسلر این دو شرکت ظرف کمتر از ۴۰ روز از قانون ورشکستگی خارج شدند و این مساله موجب شد تا دولت آمریکا سهم بیشتری در صنعت خودروسازی داشته باشد. پل اینگراسیا روزنامه نگار بازنشسته وال‌استریت‌ژورنال بر این باور است که بحران صنایع خودروسازی آمریکا طی قرن اخیر در تاریخ اقتصادی این کشور و تاریخ دیترویت که مرکز خودروسازان بزرگ این کشور است بی‌سابقه بوده است. سه شرکت بزرگ آمریکایی بیش از ۱۰۰ سال است که در این کشور به تولید خودرو ادامه داده‌‌اند و بحران‌ها و چالش‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. بحران و رکود در صنعت خودروسازی آمریکا موجب شد تا سایر رقبای خارجی به خصوص شرکت‌های خودروسازی ژاپنی و کره‌ای سهم خود را در بازار خودروی این کشور افزایش دهند. شرکت‌های آمریکایی پس از خروج از ورشکستگی مجبور شدند تولید بسیاری از مدل‌های خود را متوقف کنند و برخی از کارخانه‌های خود در کشورهای مختلف را تعطیل کنند. زیان و ضرر ۸۵ میلیارد دلاری جنرال‌موتورز طی سال‌های اخیر به یک تراژدی بزرگ در تاریخ دیترویت تبدیل شده است. ریک واگنر، رییس جنرال‌موتورز که حدود ده سال بر این شرکت مدیریت کرد سرانجام مارس گذشته مجبور شد در برابر فشارهای دولت اوباما از سمت خود استعفا دهد. پایین بودن قیمت بنزین در زمان ریاست واگنر موجب شد تا این شرکت سرمایه‌گذاری چندانی برای تولید خودروهای هیبریدی با مصرف بهینه سوخت انجام ندهد. این مساله موجب شد تا جنرال‌موتورز از رقبای ژاپنی خود در این زمینه عقب بماند.