ایسنا- دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه توقف ثبت سفارش احتمالا باعث گران‌تر شدن خودروهای خارجی می‌شود، گفت: طبق قانون عرضه و تقاضا با کاهش عرضه خودرو قیمت آن بیشتر می‌شود.

احمد نعمت‌بخش در مورد علت‌ توقف ثبت سفارش واردات خودرو اظهار کرد: یکی از دلایل جلوگیری از ثبت سفارش برای واردات خودرو می‌تواند بحث تحریم‌ها باشد، چراکه کشورهایی که ما از آنها خودرو وارد می‌کنیم، در تحریم ما شرکت کرده‌اند و این جلوگیری از واردات می‌تواند نوعی مقابله به مثل باشد.

وی دلیل دیگر عدم ثبت سفارش را شرایط سخت وزارت صنایع برای ارائه خدمات پس از فروش دانست و بیان کرد: یکی از وظایف نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران ایجاد تعمیرگاه و خدمات پس از فروش در مراکز استان‌ها است که احتمالا بسیاری از واردکنندگان بزرگ خودرو امکان آن را ندارند، بنابراین وزارت صنایع هم آنها را برای ثبت سفارش به وزارت بازرگانی معرفی نمی‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان ارزبری خودروهای وارداتی را علت دیگر جلوگیری از ثبت سفارش واردات خودرو خواند و اظهار کرد: سال گذشته ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ایم که ارزبری آن ۸/۲ میلیارد دلار بوده است، در حالی که تنها ۴۵ هزار خودروی وارداتی ارزبری معادل ۸۵۰ میلیون دلار داشته است و با توجه به روند کاهش قیمت نفت شاید دولت ترجیح می‌دهد برای صرف ارز احتیاط کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل افزایش سه برابری واردات خودرو در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: دلیل افزایش واردات خودرو این است که چون در بهمن و اسفند سال گذشته بحث کاهش تعرفه واردات مطرح بود، واردکنندگان ترجیح داده‌اند کالای خود را در گمرک نگه دارند تا تعرفه پایین بیاید؛ در نتیجه خودروهایی که در بهمن و اسفند سال گذشته وارد گمرک شدند، در سال جاری ترخیص شده‌اند. وی در مورد تاثیر عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی بر بازار خودرو داخلی بیان کرد: چون خودروهای وارداتی گران‌قیمت هستند، اصولا رقیب عمده‌ای برای خودروهای داخلی محسوب نمی‌شوند. خودروهایی که از نظر قیمت با خودروهای خارجی برابری می‌کنند نیز تیراژ پایینی دارند و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی می‌تواند به نفع آنها نیز باشد. با این وجود اگر این روند ادامه پیدا کند و عرضه کاهش داشته باشد، احتمالا قیمت خودروهای خارجی بالا خواهد رفت.