خبرگزاری فارس- سازمان بین‌المللی وسائل نقلیه موتوری طی گزارشی با اشاره به تولید ۳۹۵/۱ میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال ۲۰۰۹ رتبه جهانی ایران را از نظر تولید خودرو ۱۲ و از نظر رشد تولید ۵ اعلام کرد. سازمان بین‌المللی سازندگان وسائل نقلیه موتوری طی گزارشی آمار نهایی تولید خودروی جهان در سال ۲۰۰۹ را ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، از ۴۰ کشور خودروساز مهم دنیا ۳۳ کشور با کاهش تولید در سال ۲۰۰۹ مواجه شده‌اند. بیشترین کاهش مربوط به اوکراین بوده است. تولید خودروی اوکراین در سال ۲۰۰۹ با ۶/۸۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به ۶۹ هزار دستگاه رسید، اما ایران در سال ۲۰۰۹ در میان هفت کشوری قرار گرفته است که با افزایش تولید در این سال مواجه شده‌اند. ایران از نظر میزان رشد تولید خودرو رتبه پنجم جهان طی این سال را به خود اختصاص داده است. تولید خودروی ایران در این سال ۵/۹ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد. ایران در سال ۲۰۰۸ نیز رشد ۴/۵ درصدی در تولید خودروی خود را تجربه کرده بود.

هفت کشوری که با رشد تولید مواجه شده‌اند به ترتیب عبارتند از چین با ۴۸ درصد، تایوان با ۲۷ درصد، رومانی با ۲۱ درصد، هند با ۱۳ درصد، ایران با ۵/۹ درصد، اسلونی با ۵/۷ درصد و چک با ۳ درصد.

چین در سال ۲۰۰۹ جای ژاپن را به عنوان بزرگترین خودروساز جهان گرفت.

پس از این کشور، ‌ژاپن با ۹۳۴/۷ میلیون دستگاه، ‌آمریکا با ۷۰۸/۵ میلیون دستگاه، ‌آلمان با ۲۰۹/۵ میلیون دستگاه‌ و کره‌جنوبی با ۵۱۲/۳ میلیون دستگاه به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران نیز با تولید ۳۹۵/۱ میلیون دستگاه جایگاه دوازدهم را از این نظر به خود اختصاص داده است. ایران در سال ۲۰۰۸ در جایگاه شانزدهم قرار داشت که بدین ترتیب در رده‌بندی بزرگ‌ترین کشورهای خودروساز جهان چهار پله صعود کرده است.