شماره‌گذاری هیچ خودرویی متوقف نیست

گروه خودرو- درحالی‌که اوایل هفته جاری اخبار ضدونقیضی مبنی ‌بر توقف شماره‌گذاری چهار خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۵۵گانه منتشر شد، رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا با رد این اخبار، روند شماره‌گذاری تمام خودروها را طبیعی اعلام کرد. سرهنگ علیرضا غلامی دیروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه هم‌اکنون شماره‌گذاری هیچ خودرویی متوقف نیست، تاکید کرد: هیچ مکاتبه‌ای با پلیس برای جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای داخلی انجام نشده است.

گفته‌های وی در شرایطی است که با پایان تابستان، مهلت خودروسازان داخلی برای تجهیز محصولات خود به استانداردهای ۵۵گانه مورد نظر موسسه‌استاندارد و تحقیقات صنعتی، به‌پایان رسید و از آنجا که ظاهرا چهار خودرو پراید صبا، سایپا۱۴۱، وانت پیکان و مزدا دو کابین، موفق به پاس‌کردن استانداردهای مربوطه نشده‌اند، خبرهایی مبنی بر توقف شماره‌گذاری آنها، از اوایل هفته منتشر شد.

موسسه استاندارد از مدت‌ها پیش، در مورد توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای ۵۵گانه هشدار داده و تاکید کرده بود که از ابتدای مهرماه، این موضوع عملی خواهد شد.

رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا، در این مورد با اشاره به اینکه معیار پلیس برای توقف شماره‌گذاری خودروها، تصمیمات نهادهای دولتی از جمله موسسه استاندارد است، گفت: با گذشت چند روز از مهرماه، موسسه استاندارد هیچ مکاتبه‌ای برای توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استانداردهای ۵۵گانه، با ما انجام نداده است.

غلامی تاکید کرد: اساسا شماره‌گذاری خودروها در حیطه وظایف پلیس بوده و اگر مجوزهای لازم در این مورد صادر نشود، ما شماره‌گذاری را ممنوع و محدود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه هیچ مکاتبه رسمی برای توقف شماره‌گذاری خودروهای داخلی با ما صورت نگرفته و مجوزی لغو نشده، فعلا محدودیت و ممنوعیتی در این مورد نداریم.

در این مورد فرمانده ناجا نیز دیروز در گفت‌وگو با فارس، درباره ممنوعیت شماره‌گذاری برخی خودروها عنوان‌کرده که پیچیدگی فرآیند تایید‌های استاندارد و عقب‌نشینی‌های مکرر در زمینه استاندارد‌های خودرو، در کشور وجود دارد.

سردار احمدی‌‌مقدم تاکید کرده که استانداردهای سازمان استاندارد، ملاک عمل پلیس است و به آن عمل می‌کنیم.

به گفته وی، ناامن‌ترین خودروی کشور به دلیل ارزانی، پرتیراژ‌ترین خودرو نیز به حساب می‌آید و مردم به همین دلیل از آن استقبال می‌کنند که این موضوع جایگزینی آن را با مشکل مواجه کرده است.

اجبار در نصب ایربگ

اظهارات غلامی در مورد اینکه مجوز موسسه استاندارد معیار آنها برای شماره‌گذاری خودروها است، در حالی است که پلیس گاهی فراتر از نظر موسسه استاندارد وارد عمل شده و شماره گذاری خودروهایی را که از نظر این موسسه حائز شرایط تولید هستند، با نظر خود تعلیق می‌کند.

نمونه بارز این موضوع، توقف شماره‌گذاری برخی خودروها به دلیل نداشتن ترمز ضدقفل (ABS) است، که پس از کلی کش و قوس

و با ارائه جدول زمانبندی از سوی خودروسازان، فعلا سر و صدای این ماجرا خوابیده است.

رییس مرکز شماره‌گذاری در این مورد گفت: وظیفه پلیس حفاظت از جان‌ومال مردم است، بنابراین وقتی احساس کنیم خودروها در این مورد با نقص روبه‌رو هستند، خود وارد عمل می‌شویم.

غلامی با اشاره به موضوع ترمز (ABS)، تاکید کرد: نصب این ترمز روی خودروهای‌داخلی، جزو استانداردهای موردنظر موسسه استاندارد نبود، ولی ما برای کاهش تصادفات، تجهیز خودروها به این سیستم ایمنی را اجباری کردیم.

این گفته وی در شرایطی است که مسوولان صنعتی کشور معتقدند، الزام نصب ترمز ضدقفل، در حیطه وظایف پلیس نبوده و موسسه استاندارد باید در این زمینه نظر کارشناسی بدهد.

خودروسازان نیز اعتقاد دارند، دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای کشور، خطای انسانی و همچنین ناامنی جاده‌ها بوده و نصب ترمز (ABS) چندان تاثیری بر کاهش تصادفات ندارد.

رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا در این مورد تاکید کرد: وقتی کشورهای اروپایی از سال‌ها پیش، خودروهای خود را به این سیستم ایمنی مجهز کرده‌اند، پس حتما مزیتی در این کار بوده است.

وی با اشاره به اینکه روش کار خودروسازان خارجی، الگوی پلیس در نصب تجهیزات ایمنی روی خودروها است، گفت: از سال آینده نصب ایربگ (کیسه هوا) نیز اجباری است.

۷۵ درصد خودروهای داخلی مجهز به ABS

غلامی در ادامه همچنین گریزی نیز به جدول زمانبندی خودروسازان برای نصب ترمز ضدقفل زد و افزود: پلیس هر خودرویی را که برای شماره‌گذاری معرفی می‌شود، در مورد مجهز بودن به سیستم ترمز ضدقفل، مورد بررسی قرار می‌دهد و طبق جدول زمانبندی ارائه شده، در مورد آن رفتار می‌کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۷۵ درصد خودروهای داخلی، مجهز به سیستم ترمز ضدقفل تولید می‌شوند و برخی از آنها تا پایان سال جاری برای نصب ترمز روی تمامی محصولاتشان فرصت دارند.

رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا، همچنین در مورد روند پلاک گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در حال حاضر شماره‌گذاری خودروهای وارداتی نیز با محدودیتی روبه‌رو نبوده و اگر هم گاهی ممنوعیت یا توقفی صورت می‌گیرد، به دلیل عدم کسب مجوزهای لازم از سوی واردکنندگان است.

کاهش آمار شماره‌گذاری خودروها

اگرچه بنابر آخرین آمار وزارت صنایع، تولید انواع خودرو در کشور طی شش ماه نخست امسال، با رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده، اما به گفته غلامی، آمار شماره‌گذاری در بازه زمانی موردنظر افت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست امسال بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو صفر، شماره‌گذاری شده، تاکید کرد: با توجه به این آمار، شماره‌گذاری انواع خودروها در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته، با ۴/۲ درصد افت روبه‌رو شده است.

رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا افزود: با درنظرگرفتن کل فرآیند شماره‌گذاری خودروها (شماره‌گذاری خودروهای صفر، تعویض پلاک و انتقال سند) در مجموع این فرآیند طی نیمه نخست امسال، افتی ۱/۴ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا، در شش‌ماه ابتدایی امسال در مجموع یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودرو شامل پروسه شماره‌گذاری شده‌اند.

غلامی همچنین آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها را نیز ۶۳۵ هزارو ۵۳۹ دستگاه، در شش‌ماه نخست امسال اعلام کرد.

رشد اسقاطی‌ها

اگرچه به گفته رییس مرکز شماره گذاری راهور ناجا، آمار اسقاط خودروها طی سال‌جاری، رشد کرده، اما با توجه به آمار، تعداد

خودروهای فرسوده اسقاطی، بسیار پایین به نظر می‌رسد. غلامی در این مورد گفت:

امسال ۶۱ هزار و ۲۱۹ دستگاه انواع خودروهای فرسوده، از رده خارج شده‌اند که این آمار از رشد ۴/۶۶ درصدی اسقاط فرسوده‌ها حکایت دارد.