گروه خودرو - بازار خودروهای خارجی این روزها وضعیت متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته سپری می‌کند. عملکرد متفاوت برخی از شرکت‌های مادر در واردات و تامین قطعات یدکی از سویی و عدم اعلام قیمت‌های جدید محصولات از سوی بعضی از نمایندگی‌ها، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر احتمال افزایش قیمت تولیدات این شرکت‌ها را به‌وجود آورده است. هر چند در حال حاضر برخی از خودروهای وارداتی به دلیل تغییرات بازار و واکنش های جهانی ۴تا۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند اما رویکرد خریداران نیز در این بین جالب توجه به نظر می‌رسد چرا که به گفته یک کارشناس بازار خودرو، خریداران خودروهای خارجی هم به طور قابل ملاحظه‌ای کم شده‌اند.

به گفته این کارشناس، مشتریان هم ‌اکنون به دلیل مشخص نبودن قیمت نهایی خودروها و همچنین ترس از محدودیت قطعات جانبی روی خوشی نسبت به بازار خودروهای خارجی نشان نمی‌دهند.

فعالان بازار نیز پیش‌بینی می‌کنند که در صورت اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و همچنین افزایش ارزش دلار، قیمت خودرو در بازار با روندی رو به ‌رشد همراه می‌شود، که بازار خودروهای خارجی نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. همچنین بلاتکلیفی قیمت قطعی بنزین هم می‌تواند در رویکرد مشتریان به خودروهای خارجی تاثیرگذار باشد در این زمینه کارشناس دیگری معتقد است که نامشخص بودن قیمت بنزین و شایعاتی که در این مورد به گوش می‌رسد منجر به آن شده که برخی از مشتریان فعلا از خرید خودرو صرف‌نظر کنند.

در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در ثبت سفارش خودروهای خارجی پیش آمده و همچنین رویکرد جدید برخی از شرکت‌های مادر نسبت به واردات خودرو به ایران بازار خودروهای مذکور در بلاتکیفی به سر می‌برد.