گروه خودرو - هرچند ثبت سفارش خودروهای تجاری همچنان متوقف است ،با این حال وزارت صنایع و معادن به منظور برطرف کردن نیاز بازار، صدور موردی ثبت سفارش تجاری‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. به گفته یک منبع مطلع، وزارت صنایع و معادن از این پس مجوز واردات خودروهای تجاری را به صورت موردی و تنها برای نمایندگی‌ها صادر می‌کند، بدین ترتیب از این پس واردات تجاری‌ها به صورت شناسنامه‌ای (فردی) متوقف خواهد شد.

به گفته این منبع مطلع شرکت‌هایی که متقاضی ورود خودروهای تجاری هستند، می‌توانند درخواست خود را به منظور دریافت مجوز به وزارت صنایع ارائه کنند که در صورت موافقت مسوولان این وزارتخانه مجوز واردات برای شرکت درخواست کننده صادر می‌شود. بر این اساس متقاضی باید تیراژ تولید خود در سال‌جاری و درصد واردات در سال‌های گذشته را به وزارت صنایع و معادن ارائه کرده و پس از بررسی مدارک مربوطه مجوز واردات به صورت موردی برای شرکت متقاضی صادر خواهد شد. خبر مذکور در حالی است که پیش از این تجاری سازان داخلی با توسل به این روش موفق به اخذ مجوز‌های موردی شده بودند ، اما ظاهرا نیاز بازار موجب شد تا وزارت صنایع و معادن ارائه مجوز به صورت موردی برای تجاری سازان خصوصی را نیز در دستور کار قرار دهد تا به این طریق بتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

از سوی دیگر هرچند روش مذکور به منظور تامین نیاز بازار صورت می‌گیرد، اما پروسه واردات خودروهای تجاری پروسه‌ای زمان بر بوده که این امر موجب می‌شود تا خودروهای ثبت سفارش شده به این زودی‌ها سر از بازار داخلی در نیاورند.

به گفته این منبع مطلع از زمان ثبت سفارش تا ورود خودرو به بازار ، حدود چهار ماه زمان نیاز است که مدت زمان مذکور موجب می‌شود تا خودروهایی که هم‌اکنون ثبت می‌شوند سال آینده وارد بازار داخلی شوند.