ایرنا- عضو هیات مدیره شرکت ایران خودرو در سوریه (سیامکو) از برنامه این شرکت برای تولید همزمان خودروی «رانا» در ایران و سوریه خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، از سال آینده با تولید خودروی «رانا» در ایران، با فاصله زمانی اندک، این خودرو در سوریه نیز تولید خواهد شد. حسین مغیث با اعلام این خبر در دمشق گفت: این اقدام را در راستای هماهنگ بودن با بازار روز و متناسب با نیاز مشتری در کشور سوریه انجام می‌دهیم. وی گفت: با وجود استقبال از تولیدات ایران خودرو در سوریه، اما نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم این کشور ما را برآن داشت تا متناسب با تقاضای مشتری، به سمت تولید خودروهایی حرکت کنیم که بازار بیشتری برای محصولات ایران خودرو دارند. وی یادآور شد: مجموع میزان سرمایه‌گذاری در سایت ایران خودرو سوریه، ۶۰ میلیون دلار است که ۴۰ درصد از سهام آن از ایران خودرو، ۳۵ درصد سهام وزارت صنایع سوریه و ۲۵ درصد نیز سهام بخش خصوصی سوریه است که در واقع نماینده شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود.

این عضو هیات‌مدیره سیامکو، میزان تولید روزانه سمند در سوریه که با نام 'شام' معرفی شده است را نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ خودرو بیان کرد و گفت: این سایت ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه سمند را دارد، اما رسیدن به این ظرفیت نیازمند زمان بیشتری است.

وی گفت: ناشناخته بودن محصول سمند در کشور سوریه در ابتدای تولید این خودرو سبب شد تا میزان تولید براساس تقاضای مشتری و بازار انجام شود؛ از این رو میزان تولید تا رسیدن به ظرفیت مورد نظر به زمان نیاز دارد. وی میزان کنونی تولید خودروی سمند را در این کشور از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو ذکر کرد وگفت: براساس برنامه تا پایان سال تولید سمند به ۶ هزار خودرو افزایش خواهد یافت. به گفته وی، اکنون سه مدل خودروی سمند(شام) ۱۶۰۰ سی.سی، ۱۸۰۰سی.سی و ال.ایکس در سایت ایران خودرو سیامکو در سوریه تولید می‌شود که قیمت هریک از این خودروها به ترتیب ۱۳هزار دلار، ۱۳ هزار و ۴۰۰ دلار و ۱۴ هزار و ۵۰۰ دلار است. این عضو هیات‌مدیره سیامکو سوریه در ادامه افزود: بعد از سنجش بازار سوریه و نیاز مشتری، به سمت تولید خودروی سمند اتوماتیک حرکت می‌کنیم که موتور آن TU۵ است.اکنون مسائل فنی این موتور باقیمانده که طی ۶ ماه آینده با رفع این مشکل، تولید سمند اتوماتیک اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید همسو با بازار و تقاضای مشتری حرکت کرد، گفت: هرچند مردم سوریه از خودروی سمند راضی هستند، اما ایران خودرو با تولید خودروی «رانا» بازار سوریه را هدف‌گذاری کرده تا براساس قیمت آن، که نسبت به سمند کمتر است، حضور فعال تری در این کشور داشته باشد.