توقف شماره‌گذاری ادامه دارد

گروه خودرو- «خبری نیست، بازار راکد است».

این را نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند‌، نمایشگاه‌دارانی که البته به رکود بازار خودرو در پاییز عادت داشته و می‌دانند که در این فصل معمولا خبری از مشتری نیست. این هفته اگرچه اتفاق خاصی در بازار خودرو کشور رخ نداد‌، اما توقف شماره‌گذاری نیسان پیکاپ و رونیز‌ ادامه یافت و پراید، تندر-۹۰‌، قشقایی و تینا نیز از شماره‌گذاری باز ماندند. آن‌طور که خبر می‌رسد‌، تعلیق خودروهای مذکور‌، به دلیل عدم تمدید مجوز شماره‌گذاری آنها است.

ظاهرا پارس خودرو همچنان در تب و تاب تغییرات مدیریتی شرکت است و از همین رو اقدامات لازم در تمدید مجوز شماره‌گذاری برخی محصولات با تاخیر صورت می‌گیرد. این موضوع در شرایطی است که به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا‌، مشکل خاصی برای تمدید مجوزها وجود نداشته و این موضوع قابل حل است.

هرچند هم‌اکنون بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و نمودار قیمت‌ها نیز روندی تقریبا ثابت را طی می‌کند‌؛ اما به نظر می‌رسد اگر مشکل شماره‌گذاری تندر‌، رونیز‌، پیکاپ‌، تینا و قشقایی‌، به این زودی‌ها حل نشود‌، احتمالا قیمت آنها در روزهای پیش‌رو افزایش خواهد یافت.

آرامش در بازار خودرو

اما نگاهی نیز به بازار خودرو و انداخته و نمودار قیمت‌ها را مرور کنیم. هم‌اکنون در خانواده ایران خودرو‌، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۴میلیون تومان دارد‌ که البته این محصول به‌ترمز ضدقفل مجهز است. پژو ۴۰۵ بنزینی نیز که پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌آید‌، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود و نوع دوگانه سوز آن نیز ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو پارس بنزینی نیز ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشته و نوع دوگانه سوز این خودرو نیز یک میلیون تومان گران‌تر خرید و فروش می‌شود. در حال حاضر مدل V۸ پژو ۲۰۶ صندوق دار نیز با قیمت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و V۹ نیز که دنده اتومات به حساب می‌آید‌، قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را داراست.

در بین محصولات سایپا نیز‌، هم‌اکنون پراید به عنوان پرتیراژترین خودرو کشور‌، هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه سوز آن نیز هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. ریو نیز با همان قیمت ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار ماکسیما نیز خبر خاصی به گوش نمی‌رسد و این خودرو هم‌اکنون در مدل اتومات، ۳۹ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان قیمت دارد. مگان نیز در نوع اتومات و دو هزار سی سی خود‌، ۳۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای این محصول نیز ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد.

بازار تندر

سری هم به تندر-۹۰ بزنیم‌، خودرویی که هم‌اکنون با توقف شماره‌گذاری روبه‌رو و از آن سو نیز وزارت صنایع مجوز پیش فروش و فروش فوری این محصول را صادر نمی‌کند. در حال حاضر تندر پارس خودرو در مدل E۲ با قیمت ۱۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل ایران خودرویی این محصول نیز ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر به فروش می‌رسد. تندر E۱ پارس خودرو نیز ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد، حال آنکه E۱ ایران‌خودرویی‌ها ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.