گروه خودرو - در قانون توسعه حمل و نقل عمومی‌و مدیریت مصرف سوخت که طی چند روز گذشته از سوی مجلسیان در برنامه پنجم نیز تمدید شد، به دولت اجازه داده شده که متناسب با مازاد مصرف سوخت و آلایندگی از خودروهای سبک و سنگین به صورت پلکانی جریمه بگیرد. حال ستاد مدیریت و مصرف سوخت آیین نامه این ماده قانونی را به نام «آیین نامه جامع تولید و ورود خودرو به ناوگان حمل و نقل عمومی‌بر اساس میزان مصرف سوخت» تدوین و به وزارت صنایع ارسال کرده است.حسین‌هاشمی‌معاون صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام خبر تدوین این آیین نامه اظهار داشت: در آیین‌نامه مذکور همچنین نحوه حمایت دولت از تولید و ورود خودروهای هیبریدی و کم مصرف نیز پیش‌بینی شده است که این امر علاوه بر کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و کم‌مصرف‌، شامل کاهش تعرفه قطعات این خودروها نیز می‌شود.

به گفته معاون صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گرایش خودروسازان به تولید خودروهای هیبرید و کم مصرف افزایش خواهد یافت که این آیین نامه روند ورود و تولید این خودروها به کشور را تسریع می‌کند.هاشمی ‌در خصوص زمان اجرای این آیین نامه نیز گفت: آیین نامه مذکور به منظور بررسی به وزارت صنایع ارائه شده اما با گذشت دو ماه از ارسال آن هنوز وزارت صنایع در این خصوص جوابی به ستاد ارائه نکرده است.

به گفته ‌هاشمی ‌با اعلام نظر وزارت صنایع آیین نامه مذکور به مرحله اجرا در خواهد آمد. چندی پیش رویانیان نیز به خودروسازان در صورت عدم ساماندهی مصرف سوخت هشدار داده بود.