گامی‌در جهت الکتریکی شدن بازار

مونا مشهدی رجبی - چندی است بازار خودرو کشور چین و تحولات این بازار به موضوع اصلی مورد بحث در محافل اقتصادی و صنعتی دنیا تبدیل شده است‌. در سال گذشته میلادی نرخ رشد فروش خودرو در این کشور بسیار بالا بود و همین مساله سبب شد تا شرکت‌های خودروسازی خارجی وارد بازار پر رونق چین شوند‌. البته دولت چین هم از این فرصت نهایت استفاده را برد و شرکت‌های خارجی را مجبور کرد تا شماری از مهندسان چینی را آموزش دهند و بخشی از تکنولوژی صنعت خودروسازی غرب را وارد بازار این کشور کنند‌.

حال به نظر می‌رسد تلاش‌های دولت برای توسعه بازار خودرو چین و ترغیب شرکت‌های خارجی در سرمایه‌گذاری در این کشور آسیایی همچنان ادامه دارد.

۲۳ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی دولت چین خبر از ارائه طرح تازه‌ای برای صنعت خودروسازی داد که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی دنباله‌رو طرح‌های دولت اوباما برای صنعت خودروسازی است‌. طبق این طرح از سال ۲۰۱۵ میلادی سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تمام الکتریکی در بازار چین فروخته خواهد شد که ۲۰ درصد از آنها تولید داخل چین خواهد بود‌.

از طرف دیگر تا انتهای سال جاری میلادی استفاده از ۲۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومی‌ که با سوخت‌های سبز کار می‌کنند در شهرهای بزرگ کشور چین آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۱۵ میلادی بر شمار این وسایل نقلیه عمومی‌سبز ۳۰ درصد اضافه خواهد شد‌.

سخنگوی دولت چین در سخنرانی اخیر خود با اشاره به طرح مذکور گفت: چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های گازهای آلاینده محیط‌زیست در دنیا است و الکتریکی کردن خودروهای مصرفی در این کشور در کنار الکتریکی شدن یا کم آلاینده شدن وسایل نقلیه عمومی‌می‌تواند کمک بزرگی در جهت کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای از این کشور باشد‌.

وی با اشاره به این مطلب که طرح کامل دولت در ماه دسامبر ارائه خواهد شد، گفت: دولت چین در ماه اکتبر سال جاری میلادی ۹۷۰ میلیون یوآن معادل ۱۴۵ میلیون دلار آمریکا یارانه برای تولید خودروهایی که با انرژی‌های جدید کار می‌کنند پرداخت کرد‌. بخش اعظم این مبلغ در بخش تحقیق و توسعه صرف شد ولی برخی از شرکت‌های خودروسازی با همکاری شرکای خارجی خود ساخت خودروهای الکتریکی را در داخل خاک چین و برای مصرف کنندگان این کشور آغاز کرده‌اند‌. نماینده شرکت پژو در کشور چین در مورد این طرح تازه می‌گوید: هم اکنون خودروهای الکتریکی در دنیا ضعف‌های زیادی دارند و نمی‌توانند با سرعت خودروهای بنزینی حرکت کنند ولی ما تمامی‌تلاش خود را برای ارتقای کیفی این خودروها می‌کنیم‌.

از طرف دیگر مصرف‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که استفاده از خودروهای سبز و الکتریکی به جای خودروهای بنزینی منافع زیادی برای محیط زیست و حتی اقتصاد داخلی کشورها دارد و مردم برای حمایت از آنها باید از صنعت تولید خودروهای الکتریکی حمایت کنند‌.

رییس شرکت ژانگ ون موتور چین که یک شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های الکتریکی است می‌گوید: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در توسعه کارخانه‌های تولید اتوبوس‌های الکتریکی در کشور چین شده است و از نظر دولت چین ساخت وسایل نقلیه عمومی‌ که با انرژی‌های پاک کار می‌کنند در این کشور اهمیت بیشتری نسبت به تولید خودروهای سواری دارد‌. زیرا این وسایل نقلیه استفاده بیشتری در کشور چین دارند و میزان آلایندگی آنها هم بیشتر از خودروهای سواری است‌.

وی تاکید کرد: اتوبوس‌های الکتریکی از انتهای سال جاری میلادی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور چین مورد استفاده قرار خواهند گرفت و هم‌اکنون در اغلب ایستگاه‌های اتوبوس پایگاه شارژ الکتریکی اتوبوس‌ها نصب شده است‌.

دولت چین اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی مصرف انرژی در این کشور ۵۰ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد و مصرف بنزین به ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد‌. تا آن سال تمامی‌اتوبوس‌های داخل شهری و بین شهری در چین الکتریکی می‌شوند و بر شمار خودروهای الکتریکی در خیابان‌های این سرزمین ۵۰ درصد اضافه خواهد شد‌.

دولت از نیمه دوم سال جاری میلادی ساخت ایستگاه‌های شارژ خودرو در شهرها را آغاز کرده است و انتظار می‌رود تا سه سال آینده تمامی‌ایستگاه‌های لازم برای استفاده یک میلیون دستگاه خودرو در این کشور آماده باشد‌. به هر حال با وجود تلاش دولت برای الکتریکی شدن صنعت خودروسازی و سرمایه‌گذاری کلان در سال‌های اخیر هنوز هم بسیاری از مصرف کنندگان این کشور اعتماد لازم را به این صنعت ندارند‌.

یکی از مصرف کنندگان کشور چین می‌گوید: صنعت تولید خودروهای الکتریکی در جهان هنوز به بلوغ و تکامل لازم نرسیده است و به همین دلیل من هیچ گاه یک خودرو الکتریکی نمی‌خرم‌.

وی معتقد است زمانی برای خرید یک خودرو الکتریکی اقدام می‌کند که برای شارژ آن کمتر از نیم ساعت زمان لازم باشد و یک بار شارژ برای رانندگی در طول روز کافی باشد‌. مساله‌ای که از نظر دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی در آینده‌ای نزدیک امکان پذیر نخواهد بود‌.

البته این نظریه نه تنها توسط یک مصرف‌کننده چینی بلکه توسط شمار زیادی از مصرف‌کنندگان خودرو در دنیا مطرح می‌شود، ولی اگر فعالان بازار خودرو اقدام به بهبود کیفیت خودروهای الکتریکی کنند و دولت‌ها سرمایه لازم برای تحقیق را در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار دهند بدون شک نظر مصرف‌کنندگان هم تغییر خواهد کرد.