گروه خودرو - روز گذشته همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری، قرارداد اجرای چهار طرح کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری با چهار وزارتخانه و با حضور رییس جمهور به امضا رسید. یکی از طرح‌هایی که در این مراسم بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ صنایع و معادن امضا شد مربوط به طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی یا دورگه بود.

الزام به ساخت خودروهای هیبریدی در ایران همزمان با سهمیه بندی مصرف سوخت و طرح صرفه جویی در سوخت مصرفی، مورد توجه مسوولان قرار گرفت، این در حالی است که سال گذشته سوخت هیبرید سهمی یک درصدی در سبد سوختی کشور به خود اختصاص داد.پیش از این رییس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرده بود که بر اساس مطالعات انجام شده پیش‌بینی می‌شود که سهم هیبرید در سبد سوختی کشور تا افق چشم انداز افزایش یابد.

در حال حاضر در برخی از کشورهای پیشرفته سهم ۵درصدی هیبرید در سبد سوختی خودروها پیش‌بینی شده است.

هر چند در دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور هم‌اکنون اقداماتی برای ساخت خودرو یا اتوبوس های هیبرید در حال انجام است ،اما هزینه بر بودن این اقدامات منجر به کندی روند تحقیقات در این زمینه شده است.

اما قرار گرفتن ساخت خودرو هیبرید در چهار طرح کلان ملی امیدواری هایی برای تسریع این پروژه به وجود آورده است. در ادامه، ایسنا در حاشیه مراسم روز گذشته مصاحبه‌ای با رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام داده که وی در زمینه ساخت خودروهای هیبرید تصریح کرده که طراحی و ساخت خودروی هیبریدی توسط مرکز تحقیقات خودرو به عنوان مجری و زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور انجام خواهد شد. البته در این طرح وزارت صنایع، ایران‌خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع مشارکت دارند.